1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: kurt
Emne: Re: Jesu ord, liv er gerning er bevidnet - ik bevist
|
Hej Anne
Jeg fornemmer at du i dit indlæg bruger samme metode som Muhammed Ali - dancing like a butterfly and stinging like a bee.
Det er altså et spørgsmål om, om man tror eller ej.
Hvis man tror - er det sandhed. Hvis man ikke tror - er det bare noget poesi.
Det er for så vidt OK - sålænge vi taler om voksne mennesker der ALLEREDE tror eller ikke tror - men hvad med børnene?
Jeg husker mine spørgsmål i min ungdom: "Skal disse tekster virkelig tages for pålydende, fx. gik Jesus virkelig på vandet"
"Ja, ja, JA", var svaret altid - for før Grosbøll var der ingen præster der havde røv i bukserne til at indrømme at de ikke troede på det de var sat til at forvalte.
Jeg gad nok også se den nutidige præst (Grosbøll undtaget) der TØR sige til de unge mennesker at det IKKE er sandt hvad der står i NT (og for så vidt også GT). Eller synes du bare at præsten skal sige "Hvad synes du selv?" når det uundgåelige spørgsmål dukker op? Det gør naturligvis ikke MIG noget hvis præsten siger det - men får han lov til det? Der vil vel altid være forældre der forventer at præsten "gør deres børn religiøse som de selv er det". Sker det ikke, er klagerne nok ikke langt væk.
Omkring liturgien - JA, jeg synes at det er røvkedeligt - specielt alle de dumme salmer med deres forblommede tekster. Og alle de dårlige organister der får orglerne til at hyle helt vildt. Som hovedregel i tredie vers synes organisten at NU skal der kul på, og så hiver hun (kvinderne er de værste) alle de høje registre ud så det "skriger til himlen".
Det værste er altid prædikenen (jeg forsøger nemlig at høre efter!!). Det starter meget godt, men langsomt bevæger præsten sig ud i tågerne - og pludselig sidder jeg og tænker på noget helt andet. Jeg har ofte spurgt andre om hvad præsten egentlig sagde - men ingen andre har hørt noget - som regel langt mindre end jeg selv har hørt.
Så - jo - det ER dræbende kedsommeligt. Ikke underligt at Folkekirken mister medlemmer.
Men - alt i alt - er det da forfriskende at du trods alt åbner lidt for en "varierende fortolkning".
|
|
|
|