0
registrerede
31
gæster og
1527
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lidt af hvert
|
Gerth
Stol ikke blindt for naivt på skrifternes fremstilling af mennesket Jesus som værende altid perfekt.
Den nytestamentlige kristusbekendelse lyder ikke: ”Jesus er Gud!” men: ”Gud er Jesus!” Ikke: mennesket Jesus ophøjedes på grund af sine menneskelige fortrin i gudernes kreds! Men: Gud fornedrede sig til menneskers kår.Ikke: mennesket, det rene, ædle, ophøjede menneske blev Gud… Regin Prenter
Efterfølgende hvad jeg skrev er netop ikke en beskrivelse af Jesus som perfekt, følger her:
Gud det guddommelige vores essens er afhængig af vores eksistentielle mod - og at vi tør bekræfte livet vores eksistens med hinanden og Jesus er her det bedste eksempel.
Jesus eksistentielle engagement - tro på sit folks drømme og længsler og ønsker om at være rask og at kunne leve i kærlighed indbyrdes er det der adskiller ham mest fra Buddha. Jesus tror på livet, på vores eksistens og der her findes en mening.
Det menneskelige jordiske betyder så meget for Jesus. Jesus Kristus er mennesket i Gud og det menneskelige i Gud. I begivenheden JESUS KRISTUS er det mindst lige så meget mennesket og det menneskelige der åbenbares som Gud og det guddommelige. Begge dele, eksistens og essens, er ligeværdigt meget i spil.
Iøvrigt synes jeg ikke vi finder Bibelen fremstiller Jesus som perfekt, men som menneskelig - ja han bliver vred, han græder, han er tørstig - han har kampe og tvivl med sig selv. Iøvrigt de tolv apostler er netop kendetegnet ved at være en broget skare af vidt forskellige personligheder - der er intet perfekt over de mennesker Jesus omgikkes.
Igen:
Den nytestamentlige kristusbekendelse lyder ikke: ”Jesus er Gud!” men: ”Gud er Jesus!” Ikke: mennesket Jesus ophøjedes på grund af sine menneskelige fortrin i gudernes kreds! Men: Gud fornedrede sig til menneskers kår.Ikke: mennesket, det rene, ædle, ophøjede menneske blev Gud… Regin Prenter
Kristendommen er netop ikke verdensfjern men stor stor engagement i forhold til den svære vanskelige menneskelige eksistens.
Jesus Kristi Gud Fader er folkets Gud. Og netop tilhører Jesus selv folket. Jesus Kristi Gud Fader er ikke filosoffernes Gud, er ikke i spekulation. Jesus Kristi Gud Fader er ikke ophøjet over folket - er ikke umenneskelig - men kommer netop til os i vores menneskelige eksistentielle vanskelige meget ydmyge kår.
Jesus Kristi Gud Fader er ikke en fremmed ukendt højt hævet over det menneskelige, de menneskelige vanskelige kår Gud.
Jesus Kristi Gud Fader er ikke en fraværende Gud. At Jesus Kristi Gud Fader er i det lave (menneskelige sår) her hos os nær er det mest karakteristiske for urkristendommen. Så Jesus Kristi Gud Fader kan ikke gøres til spekulation, kan ikke befinde sig i abstrakte teoretiske spekulationer og gisninger som jeg har bebrejdet i årevis et par meget aktive debattører her på trosfrihed gøre sig skyldig i.
|
|
|
|