0
registrerede
60
gæster og
201
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Universets kærlighed
|
Hej Michael.
Angående Rumis digt:Denne flygtige verden er et tegn på Sandhedens mirakel men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige Sandheder. så er jeg ikke den, der kan gøre mig klog på dets tydning.
Men jeg kan vel sige lidt om, hvad digtet siger mig, nemlig noget i retning af, at "den værende verden" ikke er "sandheden selv", men dog et tegn på den, og at "selve sandheden" ligger tilsløret bag "denne verden".
Det er for mig en vidunderlig smuk inspiration, som jeg holder af i min fryd over at opleve at "være til" - og over at verden "er til" - og over at være en del (ganske lille del) af dette "mirakel"
Hvorfor jeg skriver "Sandhed" og ikke "sandhed" i citatet er fordi, det jeg citerer, er skrevet sådan.
Jeg vil tro, du vil kunne få en nærmere forklaring på Carsten Niebuhr Afdelingen (klik) på Københavns Universitet 
P.S.: I bogen om Rumi, som jeg omtalte ovenfor lyder prologens indledning sådan:
"Tale, der opstår fra sjælen, tilslører sjælen". Sådan begynder en af de ghazaler, hvor Rumi formulerer det paradoks, der er kernen i hans digtning: ordenes og sprogets manglende evne til at udtrykke virkeligheden. P.P.S.: Ghazal (klik) er en særlig poetisk udtryksform.
M.v.h. Arne
|
|
|
|