0
registrerede
13
gæster og
208
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Universets kærlighed
|
Hej anonyme T.
Tak for din usædvanligt store anerkendelse - som jo giver stor glæde - og motiverer mig til at stræbe efter størst mulige klarhed og højest mulige debat-etik  (Sådan kan man også opdrage hundehvalpe - men jeg mistænker dig nu ikke for forsøg på sådan manipulation)
Jeg har problemer med at forstå dine ord:
VERDEN ER, siger du. Er du nu også sikker på det? En lille parallel-metafor: Du kunne se mod stjernehimlen og sige, "wow, stjernehimlen er", men øjeblikket efter kunne du vågne op og erkende, at det er en drøm.
Kan du - i din agnosticisme og så længe du ikke er kommet til gnosis - ikke kun være sikker på, at DU ER? Jeg kan jo godt se, at min oplevelse af verden meget vel kan være en illusion - som vist også buddhisterne siger - og det samme kan jo meget vel gælde, tror jeg, oplevelsen af, at egen VÆREN.
Det hele kan være en drøm - indenfor vore begrænsede menneskelige muligheder. Men gnosis - ægte viden - det ligger, tror jeg, udenfor menneskers muligheder.
Dine ord kunne antyde, at du har noget på hjerte om gnosis, gnosticisme - at være gnostiker?
Denne flygtige verden er et tegn på Sandhedens mirakel. Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler De Evige Sandheder. M.v.h. Arne.
|
|
|
|