0
registrerede
32
gæster og
173
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Ove
Emne: Re: At forholde sig til demens.
|
Ove: ”Selv om folk ikke er troende, tror man alligevel "på sagen" - ja, man efterlever i stort omfang evangeliernes centrale budskab”. Simon: ” - Ikke-troende eller decideret ateister/agnostikere, tror bare ikke noget som helst derom, de lever bare uden gudetro og favoriserer en række sandsynlige forklaringer i fx filosofiske betragtninger indenfor utallige forhold i (erhvervs-)livet.
Hej Simon!
Ateister og teister henviser dermed til det metafysiske eller oversanselige, idet Guds eksistens hverken kan bevises eller modbevises. Af andet fælles gods kan nævnes, at både ateister og teister har en samvittighed. Derfor er det naturligt for både troende og ikke-troende at få dårlig samvittighed, for eksempel hvis en opgave på et plejehjem ikke er blevet udført – og meget andet selvfølgelig.
Den sædvanlige religiøse tydning af menneskets samvittighed går ud på, at er den er skabt (indblæst) af Gud, der ved skabelsen har stillet alle lige. Der findes flere fortolkninger, for eksempel betegnes samvittigheden som ”loven”, idet alle så at sige er født med evnen til at få dårlig samvittighed.
Andre fortolkninger går på, at ”gode gerninger” i virkeligheden er Guds gode gerninger, der altså udføres af mennesker – og det uanset om de pågældende er teister eller ateister. Den religiøse tydning er, at Gud gør brug af alle mennesker, for eksempel når en ateist tager sig af et dement familiemedlem. Her henvises blandt andet til Paulus, der skriver: ”I Ham (Kristus) lever og er vi” (ikke ordret citeret). I et andet Paulus-udsagn hedder det, at kun én er god, nemlig Kristus. Denne tolkning bygger på, at alle mennesker i princippet er onde, idet alle gode gerninger, altså næstekærlighed i praksis, dybest set udvirkes af Kristus.
Endelig skal nævnes, at teologer og andre fagfolk, der udfører den slags analyser og tolkninger, ikke nødvendigvis er troende. Flere teologer, heraf enkelt folkekirkepræster, er ateister og/eller har erklæret, at de ikke tror på en overnaturlig almægtig guddom. Men fravær af troen på en almægtig Gud udelukker ikke, at de pågældende som fagfolk kan forkynde evangeliet og/eller udarbejde diverse faglige analyser af trosspørgsmål.
Med venlig hilsen Ove
|
|
|
|