1
registreret
(1 usynlig),
44
gæster og
133
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kvantefysisk sammenfiltring
|
Ole skriver:
Der er skam ingen videnskabsfolk, der skjuler, at vi endnu ikke har en tilfredsstillende forklaring i dag, men de opgiver ikke som dig og hylder uvidenheden, men arbejder intenst på at løse problemet.
Det er ikke en religiøs trossag, om vi kan nå en total opklaring af de nuværende fænomener. Det er en berettiget antagelse baseret på videnskabens hidtidige udvikling. Ingen fakta tyder på, at der er en grænse for vor matematiske forståelse af universet. Jeg synes nu, det kniber gevaldigt med at være åben om uvidenheden.
"En berettiget antagelse" - men bestemt ikke en "tro" - skriver Ole - jo god morgen - måske vi skulle se lidt på påstanden: "berettiget antagelse" 
Og jeg hylder bestemt ikke uvidenheden, jeg ser den i øjnene - og håber selvfølgelig på fremskridt.
Angående kommunikation ved jeg jo ikke, hvem der har ret, jeg havde set dette (klik) fra 2011, som Niels Bohr Instituttet jo er involveret i, samt dette (klik) fra 2003, og der kan naturligvis være sket ny udvikling siden.
Anders Sørensen skrev:
Nyere eksperimenter har forsøgt at argumentere for, at det er realismen, der er noget i vejen med, men svaret er ikke helt lige så klart som i Aspects forsøg.
Er kvantemekanikken så rigtigt i stedet? Tjah, den passer med det, vi måler, så den er ikke nødvendigvis forkert. Kvantemekanikken er derfor vores bedste bud, indtil den dag vi finder noget, som ikke passer med den.
Betyder dette så, at nærvirkningsprincippet ikke holder? Enten er lokalitet eller realisme forkert, men vi ved som sagt ikke hvilken. Målinger i kvantemekanikken har noget ikke-lokalt over sig, som tilsyneladende ikke har det så godt med nærvirkningsprincippet. I modsætning til, hvad Ole skriver, er det mit indtryk at Anders Sørensen skriver mere åbent, mere ærligt, mere informativt og mere letfatteligt om dette vanskelige emne, der jo har særdeles væsentlig betydning for vores opfattelse af verden - os selv - og vores tilværelse. Og det er jo underligt nok slet ikke forbudt at have et sådant indtryk
Arne
|
|
|
|