1
registreret Arne Thomsen
9
gæster og
158
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Lad ikke ”blomsterne” kvæles i lort
|
Hej Treram.
Nej, jeg tror heller ikke, at kristendommen har opfundet kærligheden. Det har de kristne da vist heller aldrig hævdet.
Og sætningen fra beretningen om den barmhjertige samaritaner i Lukasevangeliets kapitel 10:
Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.
den stammer jo egentlig fra jødedommen – som naturligvis heller ikke har opfundet kærligheden, men som jo altså fokuserer på den tredobbelte kærlighed: Den gensidige kærlighed til ”det meget større” (Gud, Universet, verdens sande væren, hvad der måtte ligge bag verdens væren – eller hvad du nu vil vælge at kalde det) og følelsen af at være genelsket, at være i harmoni med universet, at få lov at eksistere. Dertil kærligheden mellem os mennesker – og endelig det nok meget svære: det at elske sig selv.
Det, jeg kalder en ”blomst” her, det er jo dét, at de to religioner fokuserer på denne kærlighed, og det jeg kalder ”lort”, det er jo alt svineriet, som de to religioners udøvere har på samvittigheden.
Jeg tror ikke på, at du virkelig mener at denne tredobbelte kærlighed er noget ”lort”.
Jeg tror på, at du og jeg kan enes om at fordømme ”lortet” – og jeg tror på, at vi ikke behøver at kvæle ”blomsterne” i ”lort”.
Eller er det umuligt for dig at holde ”blomster” og ”lort” adskilt?
M.v.h. Arne
|
|
|
|