annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 64 gæster og 134 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Ånderne kan godt lide ABBA

Indsendt af: kurt


Det burde retteligt hedde "der er mere mellem ørerne" - for det er jo i vores forestillingsevne, at begreberne clairvoyance, religion, telepati osv. udspiller sig.



Jeg er enig i, at begreberne udspiller sig i vores forestillingsverden eller måske mere præcist sagt i vores tankeverden, men jeg er ikke enig i, at vi kan sidde her og putte det hele i én kasse som resultatet af vores forestillingsevne. Clairvoyance er en svær størrelse at diskutere, men som jeg har været inde på i mit indlæg til bl.a. Peter Arentzen mener jeg, at det handler om en form for energier (gode som dårlige). Hvad angår derimod religion gør du fejl i at putte det i kassen under forestillingsevne, idet religion er mere end et begreb, der sidder mellem ørerne. Religion er jo netop noget, der udspiller sig i virkeligheden i form af en bestemt levemåde, hvor Gud eller guder bliver dyrket. Du kan selvfølgelig sige, at troen blot er en forestilling om noget, der i virkeligheden ikke findes, men selve religionen som menneskets forhold til Gud kommer til udtryk i eksplicitte væremåder. Nu tænker jeg bl.a. på romersk religion og selve den latinske betegnelse, "religio", der betyder at binde noget fast. Her er det ikke nødvendigvis TROEN, der bindes fast men derimod den rette måde at binde de gode og sande sædvaner sammen på; det være sig som ritualer, ideologier og organisering af samfundet. Tager vi gudetroen/kejsertroen etc. væk tror jeg, at der stadig vil have været et behov for at tolke de gode sædvaner som årsag til opblomstringsperioder og omvendt de dårlige sædvaner som årsag til nedgangsperioder.

Det er min egen opfattelse, at vi kan være med til at helbrede os selv. I et holistisk perspektiv er der "noget", der binder os sammen på flere planer, f.eks. universet og vores menneskeliv her og - men ikke mindst - sammenhængen mellem det fysiologiske og det psykiske. Du er selv inde på det med evnen til at kurere sig selv og genoprette ubalancer. Her kan vi erindre indianerne, som er kendt for evnen til at benytte planternes lægende indgredienser til naturmedicin og lign. Det er vel også på dette grundlag, at vi har fået den i nutidens moderne alternative verdens opkomst. Jeg tror altså, at der er mere mellem himmel og jord, som kan være med til at helbrede os. Men som jeg så ofte før har givet udtryk for, vandrer jeg ikke rundt blandt den alternative verdens mange tilbud, da jeg oplever dette som bud på mange centreringer og energier/energifelter, som jeg ikke altid ynder (beklager mine udtryk som nok er for indforstået).

Dette var et lidt hurtigt svar på dit indlæg smiler

Mvh
Anne
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Israels præsident angriber ICC efter h..
20/05/2024 16:55
Skib endelig på vej i havn efter brokol..
20/05/2024 16:31
Grækenland vil udvise ni europæere eft..
20/05/2024 15:17
Kondolencerne vælter ind efter Ebrahim ..
20/05/2024 14:24
Københavns Kommune ændrer praksis om p..
20/05/2024 12:33
Nyheder fra Religion.dk