1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Mennesket og verden
|
Hej Tikka. Jo, der er flere spørgsmål om Moses: Var han en historisk person eller en legende?
Svar fra Hans J. Lundager Jensen, professor i religionsvidenskab:Spørgmålet Hvornår levede Moses forudsætter formentlig, at Moses var en historisk person, som f.eks. Gorm den Gamle. Men der er enighed i den kritiske bibelforskning om, at den Moses, vi kender fra Det Gamle Testamente, er en legendarisk skikkelse - ligesom f.eks. kong Skjold i en forestillet fortid - og ikke en historisk person. Så i umiddelbar forstand kan spørgsmålet ikke besvares. Min kommentar: For mig er det egentlig ikke vigtigt, om Bibelens Moses var en historisk person, eller om det er flere menneskers syn, der er sammenfattet. For det væsentlige er - tror jeg - at så mange mennesker længes efter "det guddommelige". Det minder mig om:
THOMAS EVANGELIET LOGION 113: Hans disciple sagde til ham: ”Hvornår vil riget komme?” ”Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: ”Se her!” eller: ”Se der!” Men faderens rige er spredt over Jorden, og mennesker ser det ikke.” og LUKASEVANGELIET KAPITEL 17, VERS 20 OG 21: V20 Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: ”Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; V21 man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! Eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.” Her er talen så om Guds Rige og Faderens Rige, hvilket vel er meget naturligt, når man mener, at det guddommelige kan defineres som én Gud.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed
|
|
|
|