1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN
|
Arne:
Jeg kender ikke denne TRO. Hvordan kan jeg lære at kende den? Trosbegivenheden Kristus? At Gud er immanent ?
jamen kære mand, dig der har skrevet tusindvis af sider her på trosfrihed, nu skal du blot læse ca 1 side Nicolai Berdyaev tekst og du har/får svaret på dit spørgsmål,,,
så sæt dig nu ned og læs den korte tekst af Berdyaev der forklarer dig det hele Arne,,,
du må fortælle mig om det skyldes at du ikke kan læse engelsk, for så er du jo undskyldt,,, men jeg går ud fra du kan læse den engelske tekst af Berdyaev,,,
Nu får vi svaret på om du er seriøs Arne
The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man . God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent. The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch. MCA Nicolai Berdyaev
Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itselv religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world. .. The creative experience is unique and self-sufficient - it is not something derivative; its roots go into the deepest depths. .. Creativeness is the final revelation of the Holy Trinity - its anthropological revelation. This is a consciousness which has never existed in the world - it is being born in our epoch. Nicolai Berdyaev.
Gud er i disse forhold vi kender til, Gud er hverken i bibelen (altså Gud er ikke i forbindelse bibelkonkordantiske trosforestillinger (GUD ER IKKE NOGET MENTALT (som Tikka og Simon påstår, noget der foregår i hovedet på os som et epifænomen til neocortical virksomhed (1)*))) eller et sted i himlen for nu at imødegå alle jeres barnligheder, men Gud er i forbindelse vores "Spiritual Life" som Berdyaev udtrykker flot sit KRISTUSVIDNESBYRD, begivenheden KRISTUS
Paulus siger nøjagtig det samme, bare på sin måde,, og andre i nye testamente igen det samme, bare på deres måde,,,
at Gud er kommet nær, gør at vi kun kender Gud fra den virkelighed vi har gennem at vi har taget Gud helligånden med os gennem livet, i vores daglige liv,,, eller at vi har taget imod Trosbegivenheden Kristus, det gudmenneskelige, at gud og mennesket er uløseligt forbundet, vi taler om Gudmennesket, om Åndsmennesket ind i verden
det er ikke noget vi tror, det er en dynamisk relation, mellem fornuft og ekstastisk fornuft, mellem det bevidste og det ubevidste,, etc etc
tror I da virkelig at det Paulus beskæftiger sig med og det moderne psykiatri (i forbindelse demens og depression fx) beskæftiger sig med, altså at vi har fornuft (menneskeånd) og ekstatisk fornuft (Guds Ånd), er to vidt forskellige fænomener ved vi menneskets eksistens, humør og entusiasme, begejstring,,,
nej nej det er nøjagtig det samme,, og neurovidenskab kaster et stadig stærkere oplysende forklarelsens lys herpå hver eneste dag
fx er den spiritualitet som Paulus giver os kristne, i forbindelse han bliver far til os i Kristus, kendetegnet ved: en meget forhjernestærk dopaminsk (MOTIVATIONEL) ekstatisk gåpåmods begejstringsstruktur,,,, vi er voldsom stærke i forhjernen takket være den urkristne paulinske spiritualitet,,, derfor er vi så kreative og entreprenante i den memiske kristne kulturkreds
(1)*:
vi kan sagtens ved hjælp af vores sprog og neocortical virksomhed tænker os til alverdens ting og forhold, dynamikker, energier og kræfter etc der ikke eksisterer, men hvad der subcorticalt er hardwired, kan ikke skyldes vores frie fantasi,,,,
disse forhold er eksistentialer såvidt at vi har "spirituel life", at vi ikke er født tabula rasa,, men at vi har så meget emotionelt og motivationelt neuroaffektive forhold med os ind i livet,,
PS:
Tikka må for min skyld forblive den ateist hun er der prædiker bibelfundamentalisme i ledtog med Simon og Bjørn for at skade kristendommen mest muligt her på siden
Og bibelfundamentalister sålænge de overholde de almindelige færdselsregler for menneskers omgang med hinanden, må for min skyld gerne forblive i deres bibelkonkordantiske overtrosforestillings verden hvor de ingen kontakt har til den virkelighed vi møder hos Paulus og ellers i det nye testamente
Bibelfundamentalisme er fuldstændig forskelligt fra hvad vi møder i nye testamente
Det jeg hidser mig op over er at vi på 15 år stadig ikke er kommet videre, men mudrer og forkludrer det hele til i ævl og bævl
Jeg bliver indimellem stiktosset
Hovedansvaret herfor skyldes et par ateister her på stedet i sin tid, der forkludrede alle vores debatter med deres barnligheder som kun kan holdes i hævd hvis kristendommen er lig med bibelfundamentalisme og her fik de så sørme hjælp af Tikka (ateisten der hævder at kristendommen er bibelfundamentalisme (hvilket Bjørn og Simon gnider sig i hænderne over af glæde)) for dermed lykkes det dem at latterliggøre kristendommen
Men det holder simpelthen ikke
Og rundt omkring i verden er de kommet meget videre, selv mange ateister er kommet videre
Hvorfor også superstar ateist filosoffer seriøst beskæftiger sig med Paulus og hvorfor også neurovidenskab seriøst beskæftiger sig med den kristne spiritualitet
|
|
|
|