0
registrerede
10
gæster og
184
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN
|
Stadig synes jeg at verdens væren er uinteressant
Men min væren som jeg ser som også et dyrs væren (et dyrs væren i verden) synes jeg er meget mere interessant og sigende. Jeg er et dyr men også et meget specielt dyr, nemlig et sprogbrugende tænkende dyr med en kunstnerisk kulturel teknisk dygtighed der er fuldstændig enestående i forhold til alle andre dyr også hominoiderne.
Freud og moderne neurovidenskab har hjulpet os til at forstå vores væren som dyr. Stephen Porges og Panksepp i ekstrem grad. Og intet som neurovidenskab kaster et forklarelsens lys på Paulus og fx en tænker som Heidegger også.
Vi er dyr med en uhyggelig historisk selvbevidsthed. Såvidt menneskeheden som på individ plan. Vi har natur men er ikke bundet af og til naturen for nemlig har vi fået FRI VILJE, vi er moralske væsner.
Kant og Schopenhauer (Freud) har kigget på os i den sammenhæng. Med dybdepsykologiens erkendelse af det ubevidste og prægningen og opdragelsen de første år af vores liv viser spørgsmålet om den FRIE VILJE at være noget kompliceret for ret mange mennesker. Vi er ikke lige godt stillet på spørgsmålet.
Nå igen verdens væren har aldrig sagt mig noget, selv som lille dreng var det dyrene og biologien der var min altoverskyggende interessefelt. Zoologi og biologi finder jeg er det mest interessante og væsentlige og ihvertfald herudfra vores væren og i verden værens tilstedeværen skal forstås. Det er også her vores SPIRITUALITET skal findes og forstås, hvilket moderne neurovidenskab i den grad har åbnet op for idag.
Astrofysik har jeg lært at kende gennem min gode ven gennem hele livet, og selv om der opstår nogle svimlende bjergtagende forestillinger og antinomier så finder jeg det at være sekundært til zoologi og biologi. Astrofysik og livets opståen senere, så er det livets opståen senere der har min største interesse. Organisk kemi (levende organismer) frem for uorganisk kemi har min interesse.
Hvordan en Arne dyrlæge forfalder til at tale om verdens væren har jeg aldrig forstået.
|
|
|
|