1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN
|
Hej Gerth. Du har ret i, at jeg ikke tror på - eller anerkender - autoritet indenfor det spirituelle.
Mange har i tidens løb forsøgt sig hermed - med større eller mindre held - har forsøgt at berøve andre mennesker deres trosfrihed. Den slags vækker min mistro.
Det får mig til at tænke på en nu nok nærmest glemt dansk mystiker, som i sin tid gjorde stærkt indtryk på mig - og som var ydmyg: Johs. Anker Larsen:
»Jeg var bare et Menneske, der, skuffet af Religioner og alle moderne Religionssurrogater gik 'ud i Mark og Lund' og søgte - og fandt - den Sindets Harmoni, som jeg forgæves havde søgt paa andre Veje«, sagde han. »Det var et Tilfælde, at jeg kom til at tale højt om den«. og
»Taknemmelig lykkelig over, at tingene er til, ikke for det æstetiske behag, de vækker, ikke for den nytte de kan gøre, men fordi de eksisterer - sammen med os, det er kendetegnet på, at man ser selve virkeligheden. Når vi glemmer, at de ting, som er vore, hører til os; når glæden over, at de er vore, drukner i glæden over, at de findes, er evighedens lunge begyndt at ånde«. M.v.h. Arne
|
|
|
|