1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN
|
Hej Tikka. Jeg skrev:
Det, jeg her "hører", gør desværre ikke mig troende. Du svarede:
Det var heller ikke meningen, og det bliver du nok aldrig, fordi du selv vil bestemme … Min replik: Det er ikke så meget dét, at jeg selv vil bestemme - det gjorde jeg jo heller ikke overfor Kristus Ikonen - men i stedet dét, at en sådan ubetinget tro jo kunne være at komme på afveje - at "komme galt af sted".
Det er jo ikke småting, kristendommens troende i tidens løb har gjort sig skyldig i, og som Christian Braad Thomsen i dagbladet Informations kronik den 23. august i år skriver: kun for abonnenter:
Jesus formulerer det fyndigt i Lukas 19, 1-27: »Mine fjender der, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen, og hug dem ned for mine øjne.« Det er vers 27, han citerer. Sådanne ord i Bibelen befordrer ikke just, som du skriver:
- at nedlægge våbnene mod gud, så hans ånd kan virke ... Du skriver også:
- kender man ikke gud kan han ikke drage én og gøre én levende i Kristus … Mit svar: Jeg mener at vide, at den ortodokse kirke hævder, at Gud er et mysterium, og jeg mener selv at ordet Gud er for småt om det - i hvert fald for mig totalt ukendte i - og bag - verdens væren, samt at det er storhedsvanvid at bilde sig ind at "kende Gud".
Det sådan noget, der får mig til at følge den inspiration, jeg fik fra Kristus Ikonen: Tag ikke dogmerne for tungt!
M.v.h. Arne
|
|
|
|