0
registrerede
20
gæster og
170
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN
|
Hej Arne det jeg skrev var nu også til dig (der er en fin, sublim, kritik, ikke bare af Tikka's bibelfundamentalistiske position men også af din position Arne (I er meget forskellige, men I vil kunne snakke fra nu af og til evighed uden at I rammer hvad den religiøse spirituelle dimension dækker over (nøjagtig som simon og bjørn og det skyldes at ingen af jer 4 nogensinde har været i nærheden af at forstå den religiøse spirituelle dimension eller kulturelle diskurs og det gør mig indimellem så rasende og utålmodig at vi tonser så meget ligegyldigt ævl ned på siderne år efter år uden at sige noget af betydning og væsentligt (som nogen også skrev for år tilbage, den eneste der skiller sig ud og skriver noget væsentligt og interessant der er værd at lægge øren til er HansKrist (jeg vil tilføje og så kom Thomas til senere)).
Kristendommen er koncentreret om gennem kraftfuld spiritualitet at frelse og helbrede det enkelte menneske såvel som samfundet, eller dette at skabe nye samfund hvor social ansvarlighed gælder og hvor grådighed og profit ikke er målet, og hvor der skal være høj etik og moral i alle sager.
Kristendommen som sådan har ikke sit udspring i en menneskeskabt klimakatastrofe og forurening, miljøødelæggelse, der skader biodiversiteten katastrofalt.
Vi kristne skal heller ikke forsøge at omgøre eller gradbøje kristendommen som om det centrale i dens spiritualitet direkte har med dette at gøre.
Men effekterne af den kristne spiritualitet, er kreativitet og høj intelligens og stor social ansvarlighed og i det hele taget etisk ansvarlighed, og der er nogle dyder eller dødssynder som grådighed, havesyge. Så på den måde vil kristendommen være på miljøets side.
Men endnu vigtigere måske:
I og med og ved Kristus, vores dåb, er vi sat ind i Livets Ånds Lov/Love (Livets Åndelige lovmæssigheder), og vores åndedræt er i overensstemmelse alt levende der ånder, og hvad der fx forsyner os med ilt (understøtter vores åndedrætslighed, rent luft fx (ikke rent drikkevand og føde og at blive kvalt, ødelæggelse af lungerne, vores åndedrætslighed er ubibelsk ind i marv og ben)) og føde og rent drikkevand.
Livets Ånds Love som vi bliver integreret i eller kommer til at leve i overensstemmelse med i forbindelse vores iklædning Kristus, vil jo så altid stå på LIVETS side (det biologiske og åndelige kan ikke adskilles i Kristus eller i nogen som helst livgørende helbredende spiritualitet (1)*), så det biologiske liv og miljø, økomiljø og gaia natur, er vi i Kristus ikke i konflikt med. Således kan kristne under ingen omstændigheder være med til bevidst at skade naturen. Se Rom 8.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist.
PS:
Iøvrigt er hele tanken jo også at vi skal have adgang til Livets Træ i paradiset, en forbindelse vi mistede ved at spise af kundskabets træ om ondt og godt, altså ved at spise disse moralske æbler. Rent bibelsk er Livets Træ midt i haven af den allerstørste betydning og som sagt i Kristus er forbindelsen igen oprettet til Livets Åndelige Lovmæssigheder, og ja altså til det Livets Træ vi ellers under syndefaldet har været afskåret fra. Igen se Rom 8.
PPS:
Bemærk hvordan jeg fik redegjort for at kristendommen altid naturligt og klassisk set og forstået vil være på miljøets og naturens side, og det uden at jeg forvanskede eller gradbøjede kristendommen.
Men Frans fra Asissi har vi jo også som et godt eksempel.
(1)*:
Vi har hele guddomsfylden i kød og blod, hele vores intentionalitet, åndelighed, viljes -liv, i kød og blod.
I mennesket er intet blot biologisk eller blot åndeligt. Hver eneste celle i menneskets krop participerer i menneskets frihed og åndelige, lige som hver eneste åndelige og kreative handling henter næring i menneskets vitale kræfter. Paul Tillich
Det er vigtigt at forstå det åndelige korrekt. Ånd er knyttet til vores viljesliv, Guds Ånd har at gøre med Guds Vilje; og menneskets ånd, med menneskets vilje. At have ånd eller være åndelig betyder egentlig at være ude på noget. Vi kunne også tale om intentionalitet og vores motivationalitet - det billede eller motiv vi er skabte i og til.
|
|
|
|