1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN
|
I mit første indlæg i denne tråd skrev jeg bl.a.:
Tilbage står dog stadig for mig tilværelsen her og nu – et vidunder – et mirakel – totalt ufattelig! Torsdag aften den 20.06.19 sendte DR K: Hvorfor eksisterer universet? - om sidste år afdøde Stephen Hawking og hans M-teori:
Da der findes en lov for gravitation, vil og kan Universet skabe sig selv ud fra ingenting. Spontan skabelse er svaret på, hvorfor der findes noget i stedet for ingenting.
I et uddrag af bogen, som The Times har bragt i sidste uge, fremgår det tydeligt, at Stephen Hawking ser M-teori som svaret på Einsteins søgen efter en altomfattende teori. Ingen ved rigtigt, hvad M står for; måske master, mirakel eller mystik. Hawking mener, at M tilsyneladende dækker over alle tre muligheder.
M-teori tillader mange forskellige universer at eksistere med forskellige fysiske værdier. Helt op til 10^500 forskellige universer med forskellige fysiske love. Vi befinder os i et, hvor de fysiske konstanter er fintunede for at kunne udvikle liv. "Spontan skabelse af et enormt antal universer ud fra ingenting" - det lykkedes ikke mig at fatte nogen forklaring. Men måske andre fik fat i det? I så fald: Kom frit frem!
M.v.h. Arne
|
|
|
|