1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN
|
Hej ABC..
Godt, nu er vi på rette spor! - eller næsten...
"Men nogen mener, at det er mord, og det strider mod alt, hvad kristendommen siger om dette. Hvad siger du til det?"
- Kristne troende med en sådan holdning, har ganske enkelt flyttet opmærksomheden fra problemets kerne (medmennesker der vælger døden fremfor livet under uønskede vilkår), til deres religiøse tro om livet, og forsøger tilmed at underkaste medmennesker denne tro. Og det går selvfølgelig ikke an.
" Jeg lider fordi du ikke giver mig en sprøjte."
- Her er du atter på vej væk fra de vigtige spørgsmål: hvordan vi hjælper medmennesker der har besluttet ikke at ville leve mere. Kender du fx til terminalt syge mennesker der anklager dig for ikke at ville medvirke til deres død?
Det minder mig forøvrigt lidt om troende der åbent erklærer, at kvinder der vælger at få foretaget abort er mordere - netop fordi de forherliger et embryo med en livsanskuelse der kun findes i litteratur på området. mvh Simon P.s.: det er ikke religiøse menneskers trosindhold vi må vise respekt, men deres ret til i frihed at ytre sig derom, og efterleve etiketten såfremt de ønsker. Syge mennesker uden livsvilje fast besluttet på at dø, udfordrer vores etik, og skaber en diskussion vi alle må deltage i, idet deres situation meget vel ku' være vores. Desuden er der jo fin pointe i at erklære døden for et privatanliggende, der dog angår alle private mennesker inden for landegrænsen.
|
|
|
|