1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN
|
”I øjeblikket sætter mennesker bare børn i verden og håber alt går godt for dem. Men det går ikke godt for mange af dem og det må vi forholde os til”
- Mennesker og dyr har til alle tider ”bare” sat børn i verden. Jeg ved ikke hvad du mener med dette her. Hvad har det med det enkelte menneskes ansvar for sit eget liv og evt. beslutning om livsophør at gøre? Hvorledes ville du exempelvis argumentere for en etik der kundgjorde, at du var ansvarlig for ukendte menneskers livssituation? – dette ligger implicit i din sætning.
”Lad os sige min datter tager på ferie i mexico og bliver kidnappet og tortureret af en psykopat, er det så ikke - i bund og grund - min skyld?”
- Nej.
”Der var engang en kunstner som lavede en installation med en fisk i en blender. Måske kunstneren skulle have lavet en installation med en atombombe og så vise alle de ting som foregår i verden...”
- ?
”De fleste (hvis ikke alle) mennesker lever i en teistisk verden”
- Nej. Verden indeholder en del mennesker der tror noget om guder, men verden har intet at gøre med menneskers evt. tro om guder. Det er m.a.o. ikke verden, der er ”teistisk”..;)
”Det var ovenstående problemer jeg havde i tankerne.”
- Dette er skam ikke problemer, men tankeexperimenter der ikke fritager dig fra politisk stillingtagen til god etik inden for temaet.
mvh Simon
|
|
|
|