1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN
|
Hej Gerth. Du citerer mig for:
" I andre situationer end de her nævnte, kan man jo fortsat hænge sig, skyde sig eller forgifte sig ihjel, men et par læger, der i medfølelse har hjulpet til en mindre barsk fremgangsmåde, er blevet dømt og straffet." og du svarer:
Jeg har personligt kendt en sød og rar psykisk syg ung kvinde, som fik en anden person til vistnok med ulovligt sorte penge på en da tom arbejdsplads ( det var i nyhederne ) barbarisk at lave et medlidenhedsdrab. Hvad nu med de selvmordsforsøg, som mislykkes med risiko for endnu mere lidelse på grund af disses medfølgende skader ? Det er ikke godt. Min replik: Det er uklart for mig, hvad du mener. Skal mennesker, der ikke kan udholde at fortsætte tilværelsen, have lov at stoppe den - begå selvmord - eller synes du de ikke må? Skal andre - herunder læger - have lov at assistere dem, så det kan foregå så sikkert og så humant som muligt - eller må de ikke? Der er netop nu en læge, der kommer for dansk højesteret i en sådan sag (I flere andre vesteuropæiske lande ville han ikke blive dømt). Skal han straffes for at være "en modsat barmhjertig samaritaner"? - eller skal han ikke?
At assistere et selvmord - med fare for at blive straffet - er jo næppe en "lukrativ forretning", og i så fald må det da formodes at være motiveret af medfølelse - som vel ikke ligger langt fra uselvisk næstekærlighed.
Jeg formoder, du her vil udtale dig på baggrund af dine åbenbaringer. Hvad når du frem til?
M.v.h. Arne
|
|
|
|