1
registreret Arne Thomsen
10
gæster og
148
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Skæbne og tro
|
Hej Tikka.
Du spørger:
Hvilken aktiv kærligheds handling giver du eksempelvis universet? Mit svar: Muligheden her er jo, at elske denne klode, hvilket kan gøres aktivt ved at arbejde for, at vi mennesker begrænser vores antal og vore aktiviteter, så vi ikke bringer klodens økosystemer ud af balance.
Og du spørger:
At tro på skæbnens magt er det ikke lig med at tro på en usynlig gud … men også ikke at anerkende den frie vilje? Mit svar: Når jeg anvender begrebet "skæbne", er det i betydningen i Den Danske Ordbog:
samlet mængde begivenheder, oplevelser og forandringer som former tilværelsen for nogen uden at man selv har indflydelse på det Vi har vel også en vis mængde fri vilje, men den er jo ikke meget værd overfor f.eks. aldring
Om man kan kalde skæbnen "en usynlig gud", som du foreslår - jo, det kan man vel godt - og dermed leverer du jo selv svaret på dit sidste spørgsmål om forholdet mellem religion og skæbne - i den forstand at de forskellige religioner hver på sin måde vel påstår at kunne hjælpe med at styre denne "usynlige gud" 
M.v.h. Arne
|
|
|
|