1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed
|
Simon skriver bl.a. - om mig:
Synd er det dog at se, hvordan livets forhold og realiteter helt overskygges af fantasier der oser langt væk af velkendt religiøs mystik - Men det eneste, jeg har peget på, er jo det enorme videnmæssige tomrum, vi mennesker lever i.
Naturvidenskabens forskere har - f.eks. indenfor kosmologi - forskellige idéer om dét, vi ser som verdens tilblivelse og har store problemer med årsag-virkning loven, som de fastholder, hvorfor de uundgåeligt ender med, at verden - og dens eventuelle forstadier - blev skabt ud af intet, hvilket de naturligvis ikke kan acceptere.
Og de fleste religioner har en skaber eller skaberkraft, de tror på - nok alene med undtagelse af buddhismen, hvor man vist nok tror på verdens eksistens som uendelig og uden begyndelse.
Men jeg har da ikke noget, jeg tror på! 
Det ved Simon jo meget vel, og det er åbenbart dét, Simon ikke kan udholde at konfrontere 
Mit gæt er, at Simon tror på menneskets fornuft - logiske tænkning - og på, at vi ad den vej vil kunne få svar på alt. Og er der spørgsmål - såsom verdens tilblivelse - eller evige væren - som vi mennesker ikke kan besvare, så dømmes sådanne spørgsmål ude som irrelevante, tåbelige, ligegyldige o.l.
Hvis mit gæt er rigtigt - Simon siger jo intet selv herom - tør han ikke? - så ser det for mig ud som en snæversynet og angstbetonet holdning til tilværelsen.
En holdning som tillige udelukker begejstringen over altings væren 
Arne
|
|
|
|