1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed
|
Hej Anonym.
Når jeg skrev om Sam Harris, at jeg er enig med ham i hans agnosticisme, så var det i forhold til hans ord, som du citerede:
I remain agnostic on the question of how consciousness is related to the physical world.
og når han forholder sig agnostisk til forståelsen af menneskets bevidsthed i forholdet til den fysiske verden, så har det da meget omfattende konsekvenser, vil jeg mene, for hvad bliver der så egentlig tilbage? 
Jeg forstår selvfølgelig godt at agnosticisme kan vurderes som en form for "åndelig dovenskab" - i hvert fald i nogle tilfælde - men det, jeg savner hos ateisterne, er en klarere erkendelse af vores enorme uvidenhed.
Det er da fint nok, og meget værdifuldt, synes jeg, at ateister bekæmper religion som et magtmiddel, men at fabulere religiøst og kunstnerisk om "uvidenhedens vande", det finder jeg helt OK. Det minder mig om Albert Einsteins ord:
All religions, arts and sciences are branches of the same tree. Og min kommentar hertil er, at jeg ikke synes, at nogen af de tre "grene" er nået særlig langt 
Det er i den situation, jeg har den idé, at der er andet end tro, viden og kunstneriske fornemmelser, der er vigtigere her i tilværelsen
M.v.h. Arne
|
|
|
|