1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed
|
Simon skriver (blandt en masse andet):
Jeg forstår fuldt ud, hvorfor du tillægger livet skabende motiver, men kun i lyset af det religiøse aspekt. Hvad jeg ikke forstår, er hvorfor du ikke vedkender dig dette, og særligt fordi det vel er meningsfyldt at samles omkring livsanskuelser i fx kirker, som akkurat vore aner gennem kulturer gjorde det. Det viser jo tydeligt, at Simon ikke er i stand til - ikke evner - ikke tør - se det helt grundlæggende spørgsmål i øjnene: Hvordan kan det være, at alting er?
Dét er jo ikke, som Simon skriver: "at tillægge livet skabende motiver"  Nej, det er meget mere enkelt - men også meget dybere. Der eksisterer et univers, og vi aner intet om hvordan!
Menneskeheden har fokuseret på dette i årtusinder, og det eneste svar har været: "Gud - som skaberen". Men det er jo at forklare noget uforklarligt (Verdens væren) med noget andet uforklarligt (Gud).
Angsten for at se det uforklarlige i øjnene er åbenbart for stærk for mennesker, der er stærkt troende på, at menneskets fornuft er det eneste "fornuftige" (som de kalder det)
Den angst havde Einstein ikke, og det beundrer jeg ham for - oveni beundringen for hans naturvidenskabelige præstationer.
Arne
|
|
|
|