0
registrerede
80
gæster og
1290
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed
|
Hej Arne..
”Og hvis du var troværdig, så er jeg religiøs, har en gud og bekæmper videnskabelig viden. Men intet af dette er jo sandt!”
- Hvad din guddommelige overtro angår, er den på tillidsvækkende vis sandsynliggjort for flere år siden – hvad du udover at tiltro verden af fabelagtige påhit måtte tiltro mig, er derimod ikke sandsynliggjort med tillidsvækkende argumentation! ;)
Indlægget er således ment at sku’ tilbageføre din opmærksomhed til udgangspunktet for dine misforståelser: din fejlanbragte respekt for fantasier om det overnaturlige, hvis eneste betydning er tillagt føleri, men udmærket viser din glæde ved at bade i det usandsynlige, det diffuse, hvad der for den overtroiske anses som ”psykiske realiteter”, men i virkeligheden er en tankeflugt fra det væsentlige: problemet med at respektere meninger du ikke ka afdække værdien af! For roder vi godt op i dine meninger, Arne, er en meningsløs respekt jo adskillige gange kommet til syne, hvorfor der sandsynligvis og i stedet har været tale om en egentlig medfølelse for identisk overtro.
Fx vil det aldrig være noget problem at støtte din ret til at tro det usandsynlige (din ufortalte fabel), for problemet er andet sted, nemlig at du bare roder et usandsynligt ”verdensbillede” sammen med sandsynlige beskrivelser af verden, nøjagtig som andre kreationister har for vane – mens en fortalt fabel ville ha’ løst problemet for længst. Ser du mon pointen Arne? – jah, i smug gør du jo nok… ;)
Din respekt burde m.a.o. nok ha været placeret for andet end diffuse trosbekendelser, fx for det arbejde folk gør, for at forklare forhold i verden på en sandsynlig og derfor tillidsvækkende måde, og da særlig hvis du ønsker at fremstå som agnostiker – ikke at det ville ha tilført tråden her større mening, blot at jeg derimod ville ha forstået hvad du mente. Uanset fik vi da udredet enkelte problemer, i og med du jo må anerkende at religioner ikke just er en uskyldig hobby, og det var godt – rigtig god weekend Arne! ;)
mvh Simon
|
|
|
|