1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online.
Key:Admin,
Global Mod,
Mod
Kladde
Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed
Måske jeg skulle uddybe, hvad jeg mener med:
Citat:
Om man så kalder det mystik, gud eller guddommelig kraft - eller hvad man nu kan finde på af udtryk - det forekommer mig at være ret så underordnet
Via naturvidenskaben har vi opnået en kolossal stor viden om verden - os selv medregnet (som en meget lille del af verden) - men overfor helt grundlæggende spørgsmål såsom, hvorfor verden eksisterer og om hvad naturen af menneskelig bevidsthed egentlig er, der står vi, så vidt jeg ved, totalt "på bar bund".
Her vælger nogle så at afvise sådanne emner, som irrelevante - uanset at menneskeheden i mange årtusinder har tillagt disse emner stor og afgørende betydning - tænk bare på shamanismen, som går mindst 40.000 tilbage i tiden, og som stadig "lever" i dag sammen med alverdens andre religioner, der jo også alle retter sig mod disse emner.
Jeg "ta'r hatten af" for en mand som Sam Harris, der jo ikke - iflg. Anonym's ovenstående citat og henvisning - ignorerer den ontologiske side af tilværelsen - mysteriet om verdens væren.
Min holdning er her, at alle mennesker skal have deres fulde og ukrænkelige frihed til at tro og tænke, som de vil, angående disse emner, hvor vi jo står helt uden viden.
Det indebærer jo så også, at alle former for missionsvirksomhed (især naturligvis den voldelige) bør modvirkes - mens til gengæld al idé-udveksling bør være fuldstændig fri.
M.v.h. Arne
- og det er vel egentlig netop dét, der forsøges her på Trosfrihed.dk