0
registrerede
20
gæster og
1436
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed
|
Hej Simon.
Du bruger ordet/begrebet mystik, hvor jeg nøjes med ordet "ufattelig" - og du hævder med bestemthed, at "der er intet mystisk ved", hvad jeg skriver om. Dét begynder efterhånden for mig at ligne "en rationalistisk trosbekendelse"
For min skyld kan vi godt droppe "mystikken", det er jo ikke et begreb, jeg bruger, men at tilværelsen er "ufattelig", det fastholder jeg - og du vil vel ikke hævde, at du fatter, hvor universet (samt alt, hvad der er i det) kommer fra, hvordan det er, og hvor det bevæger sig hen?
Dine i det evindelige gentagne forsøg på at pådutte mig "en skabergud, der har skabt et meningsfyldt univers" viser mig, at du helt åbenlyst viger tilbage fra at erkende det ufattelige: Væren/ikke-væren.
(For mig er en skabergud et mislykket forsøg på at gøre det ufattelige fatteligt)
Er dine vanskeligheder med dét aspekt monstro, fordi det ikke passer ind i din rationalistiske verden?
(Gyldendal: "I almen tale er rationalisme en tør fornufttro, der ikke lader tro, følelser og fantasi vederfares deres ret.")
M.v.h. Arne
|
|
|
|