1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed
|
Hej Simon.
Når du skriver:
Spørgsmålet var, hvorfor dine oplevelser kommer ud gennem fingrene som akkurat meninger om verden, hvor forholdet mellem verden og dine oplevelser ses i det du skriver? Der kunne fx være tale om en drøm, for alt vi ved er at du har oplevelser af noget du ikke beskriver. Det er bare lidt sjusket ;) "Oplevelser af noget, jeg ikke beskriver" - joh - det kan man vel godt kalde det - men oplevelsen af verdens værens alternativ kan jo ikke beskrives!
Hvis verden ikke er, er det jo intet at beskrive - og ingen beskriver. Men bevidstheden om en sådan tilstands mulighed - som jo end ikke er en tilstand - end ikke tomhed - og vel knap nok intethed? - det er for mig netop dét, der gør verdens væren så vidunderlig.
Det får mig til at mindes Jalal al-Din Rumis første linje i et af hans digte:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel - Og at verden er flygtig, det er vel ikke en overdrivelse
Mig bekendt siger astrofysikken, at noget, vi ikke ved, hvor kommer fra, og som var meget lille, "eksploderede" (Big Bang) og derefter forsætter med at udvide sig med accelererende hastighed. Det kan da vist godt kalde "en flygtig verden" - der falder fra hinanden - hurtigere og hurtigere
Vi mennesker har jo nok altid kredset om den slags emner, hvilket bl.a. har ført til opståen af de mange forskellige religioner - i mangel på bedres havelse
For mig nøjes jeg med at opleve, at verden er til - som et ufatteligt mirakel 
Kald du det blot "en drøm" - i forvejen bruger vi jo ca. 1/9 af vores liv på at drømme 
M.v.h. Arne
|
|
|
|