1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed
|
Hej Simon.
Når jeg skriver:
Verdens (og hermed også min) væren - som modsætning til dens ikke-væren - føder (min) kærlighed til livet. så svarer du:
Jamen, det er jo det, jeg siger: det handler slet ikke om verden, men om dine oplevelser i den - og her er vi såmænd ikke så langt fra at være enige.
Dog må jeg fastholde, at det ikke blot er mine oplevelser i verden, det handler om, men især mine oplevelser af verden.
Og "verden selv", som du udtrykker det, er jo noget, som ingen af os kender, men som vi alle har et vist indtryk af - en oplevelse af.
Her indgår for mig efterhånden primært dét, at der overhovedet eksisterer en verden - som giver mig sanseindtryk, og som jeg kan bruge til at danne mig en opfattelse af verden - en opfattelse som jeg supplerer med min vurdering af, hvad andre mener. Her selvfølgelig meget pålideligt, hvad naturvidenskaben aktuelt siger (f.eks. om Big Bang og dets årsag, om universets fremtid, om mørkt stof og mørk energi, om fysisk antistof, om quantum entanglement o.m.a.), men selvfølgelig også, hvad de humanistiske videnskaber og de forskellige kunstarter fortæller, ligesom jeg heller ikke på forhånd afviser de mange forskellige religiøse idéer.
Så det er for mig åbenhed og egen vurdering, det handler om - men før alt dette - og helt grundlæggende - dét, at jeg opfatter/oplever, at der ER en verden
Det er så tydeligvis ikke lige dér, du befinder dig, når du skriver, at det:
- drejer sig om at beskrive verden på en fornuftig og derfor brugbar måde - Jeg håber, jeg har ret i at tro, at denne dialog trods alt har ført til en vis gensidig accept af, at vi har hver vore egne forskellige standpunkter/livsopfattelser - at vi giver hinanden lov dertil
M.v.h. Arne
|
|
|
|