1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed
|
Trosfrihed.dk bringer jo fast i højre side "Nyheder fra videnskab.dk", og her faldt jeg over en artikel: "Hvad er der uden om universet?", og derfra endnu et link: "Hvad skete der før Big Bang?"
Det er prisværdigt, synes jeg, at "Videnskab.dk" har mod til at berøre den slags spørgsmål (som her på "Trosfrihed.dk" af visse debattører ofte dømmes til afvisning som meningsløse)
Jeg hæfter mig ved slutordene fra lektor i kosmologi Steen H. Hansen fra Dark Cosmology Centret på Københavns Universitet:
»De ligninger, som vi bruger til at beskrive universets udvikling, har en indbygget begrænsning i form af den såkaldte planck-tid, som er 10 (-43) sekunder. Og det giver ingen mening at udtale sig om, hvad der skete før den tid. Så hvis du er religiøs, er det helt ok at fabulere om, hvad der skete inden da, og så tager vi astronomer den derfra,« slutter Steen H. Hansen. Så her har vi da en videnskabsmand, der accepterer, at "fabulere" over dét, videnskaben nok aldrig vil kunne opklare
Og det passer jo ret så godt sammen med Søren Briers ord:
Min pointe er, at såvel videnskab som religion er farlige i deres fundamentalistiske versioner. Ingen af dem dækker hele sandheden om virkeligheden.  M.v.h. Arne
|
|
|
|