1
registreret Arne Thomsen
10
gæster og
148
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Fornuft og følelser
|
Egentlig ved jeg ikke, hvorfor jeg aldrig rigtigt har interesseret mig for eksistentialisme - måske har det været pga. en uklar fornemmelse af, at det var (blevet til) en slags pjanket modefænomen.
Wikipedia (klik) har imidlertid en artikel, der giver et formentlig rimeligt retvisende overblik over denne "ismes" mange ansigter - og i øvrigt også dens forhold til sådan noget som positivisme og rationalisme.
Eksistentialismen beskæftiger sig med en række grundlæggende begreber som angst, frihed, identitet, ansvar, valg, og den menneskelige bevidsthed om både eksistens og død. Alle disse begreber, hævder eksistentialisterne, er basis for den menneskelige eksistens og kan ikke forklares ud fra en naturvidenskabelig tilgangsvinkel eller andre tilgangsvinkler, hvor man forsøger at forklare begreberne ud fra en distanceret anskuelsesform. Efter Kierkegaard og Nietzsche er det jo så Heidegger, der ikke er til at komme udenom 
Jeg har ledt efter, om der er eksistentialister, der opfatter verdens væren som en gave (eller noget meget større), men foreløbig ikke fundet nogen, og jeg undrer mig lidt over, at begrebet angst er så fremtrædende - og at begrebet begejstring så fraværende.
M.v.h. Arne Indlæg, jeg opfatter som negativ kritik og/eller krænkende, spilder jeg ikke tid på - selvom motiver for noget sådant sikkert kunne være interessante at studere
|
|
|
|