1
registreret Arne Thomsen
161
gæster og
229
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Evig vækst
|
Det undrer mig, at ingen af jer, der deltager i denne tråd, synes at tage det alvorligt, at vort samfundssystem - nok især her i den vestlige verden - er den direkte vej til en katastrofe, der meget muligt vil udrydde os mennesker på denne klode.
Her i Danmark ser det jo ud til, at socialdemokratiet nu søges aktiveret til sammen med venstrefløjen at tage kampen op mod erhvervslivets og finansverdenens magtfulde fastholden af evig vækst.
Men selv hvis dét sker, bliver kampen for en trivselsøkonomi i stedet for en vækstøkonomi jo nærmest håbløs uden en meget stærk folkelig opbakning.
Og hvis Gud elsker verden - som Johannes siger i Bibelen - og straks vender kærligheden alene mod os menneskers anbefalede tro på Kristus, så er det vel ikke meningen at vi i grådighed skal udrydde os selv. Det står der ikke så meget om i Bibelen, men Thomas Evangeliet, logion 77 siger:
Jesus sagde: "Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt er kommet til mig. Kløv træet: Jeg er der; Løft stenen op, og I skal finde mig dér." Det ligner egentlig lidt daoismen - og underligt at kristendom også her i Danmark alene handler om menneskenes ve og vel - her og nu. M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|