1
registreret Arne Thomsen
41
gæster og
223
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: At være religiøs
|
Guds nådes evangelium,’ som Paulus skriver.
Hvad lærer verden om Gud ved at iagttage hans tilhængere på jorden? Hvis man forsøger at finde den oprindelige betydning af ordet nåde, charis på græsk, finder man et udsagnsord, der betyder ‘jeg frydes, jeg er glad.’ Ud fra mine oplevelser at dømme er jubel og glæde ikke det første, der falder folk ind, når de tænker på Kirken.
Gud Helligånden er først og fremmest ifølge Paulus kendetegnet på glæde og jubel - ekstase og Flow - ekstatisk begejstring (entusiasme og engagement) hos Paulus.
Jeg har altid sagt at hvis man skal studere Paulus eller bedre forstå Paulus, så er nøglebegrebet HUMØR. At være GUD'løs er at være HUMØR'forladt - at mangle Gud Helligånden, kendetegnet ved den EKSTASE - Jubel og Glæde der er affødt af at GUD er kommet til os - blevet nærværende i vores liv gennem Kristus.
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus ind i verden er, er den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden begyndende ved mennesket Jesus der forandrer menneskehedens HUMØR = SPIRITUALITET for altid.
Nåde er for Paulus kraft - Helligåndens kraft.
Nåden er ikke kun noget man tror på, det er noget man erfarer. Og hvad er det så man erfarer? Det er den forvandling af livet og hjertet, som Ånden udvirker. Det er den jubel og glæde og ekstase og bæven, som mødet med den levende virkende Gud fremkalder.
Det er musikken og sangens - glæden og jubelens - den ekstatiske begejstrings fødsel i menneskehedens HUMØR eller SPIRITUALITET som alle Gudstjenester jorden over repræsenterer.
Denne voldsomme forvandlede KRAFT der er i forbindelse med denne Gud Helligåndens Ny Væren og HUMØR.
I alle religioner betyder dette at blive og være grebet af Gud eller Gud Helligånden, som Paulus ynder at beskrive forholdet, at mennesket jubler og fryder sig over at være blevet forenet med Gud. Lige fra shamanisme og animisme har det været forbundet med at GLÆDEN og JUBELEN herover bringer mennesket i EKSTASE - den Gud Helligåndens EKSTATISKE BEGEJSTRING - ENTUSIASME og ENGAGEMENT - der forvandler mennesket - HELbreder mennesket - gør mennesket til helt nye skabninger. Og sådan har Kirken og de kristne forandret verden ved deres HUMØR eller SPIRITUALITET.
Dette er ifølge Arne svulstige tomme intetsigende ord, men det skyldes kun at Arne ikke forstår hverken religions eller kristendommens essens - kerne: HVAD DREJER DET HELE SIG OM - hos de første kristne og de første religiøse mennesker på jorden.
Iøvrigt et af de vigtigste forhold som der jubles over og lovsynges om, er skaberværket - det Guds Skaberværk vi tilhører. Gennemgå de kristne salmer og det står lysende klart. Tænk på Frans af Assisi.
Alt dette her er ifølge Arne svulstige tomme intetsigende ord. Også derfor han ikke har læst Paulus og ikke forstår Paulus - fordi det åbenbart ifølge Arne er fyldt med svulstige tomme intetsigende ord.
-0-0-0-
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner. Joels bog.
Paulus Åndens Apostel og Gud Helligåndens Arkitekt han formår i detaljer at beskrive:
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus; den Gud Helligåndens Ny Væren og Humør = SPIRITUALITET der gør os til helt nye skabninger.
Kun HJERTET - menneskets EKSISTENS ORGAN PR SE - kan rumme KRISTUS - hele Guddomsfylden i kød og blod.
GUDS KÆRLIGHED og NÅDE, KRISTUS er nemlig udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden der er givet os - hvis det ikke var HJERTET kunne vi ikke forvandles og HEL'bredes som mennesker - blive nye skabninger. Man ved det elektromagnetiske felt omkring HJERTET er hundrede gange stærkere end det ud fra og omkring HJERNEN.
Vi bliver omskåret i HJERTET med GUDS KÆRLIGHED og NÅDE KRISTUS - forvandlet og HEL'bredt og til helt nye skabninger.
Religionsfilosofisk og historisk er min tolkning og forståelse religion eller spiritualitet originalt - ikke mindst Paulus og den urkristne spiritualitet eller religiøsitet.
-0-0-0-
Når jeg snakker med fagfolk om min forståelse tingene har jeg aldrig mødt at det er svulstige tomme intetsigende ord.
Og ihvertfald intetsigende er mine analyser ikke.
Men problemet er at Arne har fået galt i halsen hvad det religiøse åndelige spirituelle dækker over. Og især kristendommen forstår han ikke en tøddel af, her er han fuldstændig blank - hvilket nok skyldes at han aldrig har læst Paulus og det af den grund at han væmmes over manden og hævder han er korstogenes åndelige ophavsmand. Længere væk fra sandheden kan man næppe komme - men igen hvad skulle et menneske der ikke har kendskab til Paulus også kunne sige om de ting - selvfølgelig ingenting.
Den ortodokse kirke og da især Kristus Ikon Teologien står og falder med Paulus - det bygger på som jeg har påvist det i mine indlæg i Galleriet under Arnes Kristus Ikon opslag - helt og holdent på hvad Paulus skriver i sine breve.
Dette bare et eksempel på hvor ringe forståelse tingene Arne har.
Endnu værre bliver det når vi ser hvordan Arne i årevis har latterliggjort og bekæmpet alt det Jesus Kristus er kendt for at have bragt i spil i verden. Dette er simpelthen rystende at han på samme tid flager med et Jesus Kristus Ikon og fremhæver Ortodoks kristendom som stående ham nær. Enten er det løgn og latin eller også forstår Arne ikke hvad han snakker om - og det er det sidste der er tilfældet.
Derfor kan manden være god nok og også skrive noget der kan læses og have interesse - men når han prøver at forstå tingene - den kristendom han konstant er på nakken af - går det fuldstændig galt - for der er ingen forståelse overhovedet.
Han tror han har en kritik af kristendommen - jamen hvordan kan man kritisere noget man ikke har forstået??? Det samme med Tikka og Simon.
Det man kritiserer skal man som minimum have en vis forståelse af, helst en grundig og grundlæggende forståelse. Derefter kan kritikken komme og være tåleligt at høre på for forstandige mennesker.
Hvorfor ville nogen måske spørge, denne jubel ekstase og glæde?
Jo fordi i Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden der bliver vi forenet med, ja Gud men også os selv som vi er skabte i Guds Billede og sidst men ikke mindst vi kommer igen i harmoni og resonans med hele skaberværket - Guds Skaberværk - både hin'anden næsten - vore medmennesker men også naturen og kosmos.
Gud Helligåndens EKSTATISKE BEGEJSTRING gør os frie og løse af os (vores neurotiske selvkredsen og indadkrogethed) så vi kan være til i harmoni og resonans med skaberværket - så vi kan være noget og nogen for nogen andre og noget andet (et arbejde fx).
|
|
|
|