0
registrerede
13
gæster og
1464
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Tro
|
Angående Jesus i Buddhismen så er det fordomsfyldt og uvidenskabeligt, men i den nyreligiøsitet der begyndte i 60 -erne det er fortsat til idag med disse uvidenskabelige fejlagtige synspunkter om Jesus fra Buddhistisk hold.
Henning Nørhøj:
Buddhismen - den oplyste og den korsfæstede.
Buddhismen er måske den religion, som kristendommen fører den mest intense samtale med. Det skyldes, at der er stærke lighedspunkter mellem buddhisme og kristendommen, men også helt afgørende forskelle.
I buddhismen er lidelsen et centralt begreb. Det er det også i kristendommen. Men i buddhismen er selve eksistensen udtryk for lidelsen. Selve dette at mennesket vil være et selv, et jeg, som vil have liv og knytte sig til livet, sætter lidelsen i gang. Derfor er forløsningen fra lidelsen og dermed fra eksistensen, at man bliver oplyst om, hvordan tilværelsen hænger sammen, så man kan slukke sin livstørst, som det hedder.
I buddhismen er der stor interesse for Jesus, fordi hans liv og forkyndelse på mange måder har paralleller til Buddhas. Begge ville de vise vejen til forløsning fra menneskets dybe afhængighed af dets jegfølelse. Buddha kaldte det livstørst. Jesus kaldte det synd. Både Buddha og Jesus henviste den enkelte til medmennesket med fordring om kærlighed og barmhjertighed.
Men ifølge buddhismen var Buddha den i sig selv harmoniske, hvilende oplyser og vejviser. Han så sig ikke sendt af nogen. Der står ingen guddom bag ham. Han opfordrede til at man selv gik vejen gennem forløsning fra lidelsen og ind i nirvana, det vil sige at man skulle opgive sin livsvilje. Modsat ses Jesus som den af Gud sendte lidenskabelige vejviser, der appellerer til den menneskelige vilje og aktive udøvelse af det gode.
En af Japans største buddhistiske lærde, Suzuki (d. 1966) sagde engang, at netop Jesu korsfæstelse viser den afgørende forskel på kristendom og buddhismen. Jesus døde opret på korset, mens Buddha tog afsked liggende:
Opret betyder handling, oprør, eksklusivitet. I sine handlinger har kristendommen noget som provokerer, ryster og vækker uro. ... Den i nirvana horisontalt liggende Buddha giver indtryk af dovenskab, ligegyldighed og passivitet, skønt buddhismen i virkeligheden er tapperhedens og modets religion. Men den vil ikke være stridbar og eksklusiv.
Det med fed skrift er jeg meget enig med Henning Nørhøj i. Det med store skrifttyper er direkte usandt og uvidenskabeligt. Det passer simpelthen ikke at synd i kristendommen har at gøre med Jeg'følelsen, tværtimod som Albert Schweitzer så præcist udtrykker det og senere Harald Høffding.
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
Paulus siger, "ikke jeg lever længere men Kristus lever i mig" Gal 2.
Alle teologer siger, hvordan pokker skal vi forstå dette udsagn fra Paulus, når han tydeligvis som vi kender ham fra Brevene er en særdeles "JEG -STÆRK" type eller personlighed?
Hvad der gælder er at vi i Kristus bliver løse og frie af os selv (uden at miste os selv (det er ikke vores Ego der overhovedet ifølge kristendommen er noget galt med men men vores egoisme og egocentrisme og egocentriske adfærd der er noget galt med)) for at vi kan være i engagement og forhold til noget (et arbejde og studie fx) og nogen, næsten, vores medmennesker.
I kristendommen skal vi ikke døde hverken livslysten eller livstørsten eller sulten - eller os selv og vores ego og individualitet og farverige personlighed. Hvilket Paulus tale om Gud Helligåndens Karismatiske Åndsgaver tydeligt demonstrerer. Og herefter kommer hvordan Danmarks store Psykolog og Religionsfilosof Harald Høffding har forstået præcist dette forhold.
Vi ser også at Jesus som det første bekymrede sig om folks ve og vel - sult og tørst og materiel nød, og sygdom og invaliditet, et ikke virksomt liv. Så ikke nogen forsagelse og ophævelse livet og folkets drømme og ønsker og behov - sult og tørst og ønsker om at blive raske og virksomme igen. Livet er ikke dårligt i kristendommen, det er denne verdens onde politiske magtsystemer af undertrykkelse mennesker der er dårligt. Ikke verden forstået som livet og den naturlige verden, altså skabelsen og skaberværket.
-0-0-0-
-0-0-0-0-
-0-0-0-
Jesus og Buddha som dag og nat.
Forskellen på de to personligheder har Harald Høffding fanget som ingen andre, virkelig en imponerende analyse.
Nyd denne tekst af Harald Høffding om ham Jesus (viljens og affekternes mand (passion og lidelse)) og ham Buddha der forsøger at undgå affektfuld kærlighed og tilknytning for at komme udenom lidelserne.
Harald Høffding:
Jesus fra Nazareth, Tømmermandens Søn, levede midt i sit Folk, delte dets Minder og dets Haab, ønskede og led med det. Han saa ikke som den indiske Fyrstesøn fra et højere Stade ned paa Livet som Betragter, men stod midt i Livet, midt i den higende Verden. Han vilde lutre, idealisere Ønsket ikke ophæve det. Og selvom Ønsket og Kampen for Ønskets Virkeliggørelse medfører Smerte, vil han ikke opgive det; Smerten er ikke altid blot en Virkning, hvis Aarsag skal ophæves; den kan være en Aarsag til Prøvelse af Kræfterne, et Lutringsmiddel, en Vej til Højhed. Hans Tro paa Værdiens Bestaaen gennemføres ved, at det Værdifulde vindes og bevares gennem Kamp og Lidelse, ikke ved, at hele den Sfære, hvor Ønske, Kamp og Lidelse høre hjemme, afsløres og ophæves som en stor Illusion. Kontrasterne komme her til deres ret; Jesus er ikke så meget Expansionens som de kæmpende Modsætningers Mand. Og han er Villiens Mand, trækker sig ikke tilbage til Hvile, men vil bestemme sit Folks Skæbne ved at føre det ind på højere Baner. Han er – ligeledes i Modsætning til Buddha – Sindsbevægelsens Mand. Selv den johanneiske Jesus maa karakteriseres saaledes i Sammenligning med Buddha. Han kan bevæges heftigt i Aanden, rystes i sit Inderste; hans sjæl kan forfærdes og bedrøves indtil Døden, og han kan vredes. Jesu Kærlighed er ikke blot mild, uvilkaarlig Udstraaling, men er den uroligt søgende og kæmpende Kærlighed, er en bærende, ikke blot taalende Hengivelse. Der er her ingen Frygt for, at Kærligheden skal bringe Sorg ved, at vort Ve og Vel knyttes til en langt større Kreds af Interesser, end vor egen isolerede Selvhævdelse omfatter. Der er en indre Tillid til Kærlighedens Magt og en Følelse af dens Evne til at udvide Sindet, der ikke lader indsnevrende Betænkeligheder komme frem. Og Kærligheden stræber hen til at fuldendes i en højere Retfærdighed gennem Ideen om et Rige, indenfor hvilket hver Enkelt kan finde sin Plads.
Jesus fra Nazareth er Anskuelsens, Billedets, Fremtidssynets Mand. I sin Reflexion er han Analytiker, hævder de betydningsfulde Forskelle, sætter Grænser og peger paa Modsætninger. Han vil have os igennem, ikke udenom Livets største Kontraster, heri viser hans intellektuelle Energi sig. Buddha afviser alle Billeder og Tanker som utilstrækkelige til at udtrykke det Højeste.
I Ideen om et Guds Rige, saaledes som Jesus udtalte den, laa, som allerede sagt, Muligheden af, at de enkelte Personligheder kunde naa det Højeste, uden at Forskellighederne udslettedes. Karakteristisk er da ogsaa den Skare af ejendommelige Personligheder, Apostelkredsen frembyder. Buddhas Disciple mangle dette individuelle Præg. Dette hænger vel sammen med Raceforskellen mellem Inder og Jøder. Det er endog paastaaet, at Indien er Typernes Land, og at kraften til at danne Individualiteter var negtet det indiske Folk. Men det hænger i hvert Tilfælde sammen med Stifternes Personligheder. Jesus førte sine Disciple ind i en stor historisk Bevægelse, en Kamp for Idealet mod Verdens Modstand, og det er kun i en saadan Kamp, at Personlighederne ret udvikles i deres Ejendommelighed. Citater slut.
-0-0-0-
-0-0-0-0-
-0-0-0-
Den buddhistiske meditation og de kristne's BØN og kontemplation er også som Nat og Dag.
De kristne's BØN og kontemplation er fyldt med indre dynamik og rigdom. Så vi skal ikke tømme os for fx Kristi Ånd og Tanker og Ord eller tømme os for hele guddomsfylden i Kristus.
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
Mindfulness Buddhismen og Christfulness Bønnen er igen som Nat og Dag - mindfulness er hovedet og bevidstheden og sindet, Christfulness er HJERTET og vores i verden værens eksistens. I Kristus er vi EKSTATISK ude af os selv - løse og frie af os selv (uden at have mistet os selv) for at kunne være engageret i relation til noget (et arbejde og studie mm) og nogen, næsten og vores medmennesker.
Dette stærke lidenskabelige engagement på livets side (for folkets drømme og længsler - ønsker og behov) som Harald Høffding så smukt beskriver findes udtalt hos Jesus Kristus men ikke hos Buddha.
De der er beskæftiget med fx Mindfulness Buddhismen mener at de kristne mangler højere bevidsthed og sindsro fordi de kristne tydeligvis ikke er i sindet og bevidstheden (ej heller højere bevidsthed) fordi de kristne er EKSTATISK bevæget og rørt - til tårer og glæde pga af TROEN der er aktiv i kærlighed.
Paulus siger også at EKSTASEN eller GLÆDEN er Helligåndens kendetegn. Og han siger at EKSTASEN eller GLÆDEN kendetegner dette at være i Kristus - det der kendetegner menighedslivet, livet i menighederne.
Derfor Paulus opfordrer til sang og musik - da dette bedst symboliserer det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.
Rudolf Steiner opdagede at Paulus opdagede en hel ny vej for menneskeheden at gå, hvor vi ikke skulle døde os selv og tømme os selv og være i bevidstheden og sindet vil jeg tilføje for egen regning.
At være i Kristus har intet at gøre med højere bevidsthed, men om større kærlighed og kreativitet og skabende karismatisk dynamik - større guddomsfylde af alskens Himmelske Åndelige Velsignelser og Guddommelig Visdom. Større i verden værens engagement for folkets drømme og længsler og ønsker og behov. Jesus Kristus engagerede sig prosocialt aktivt på en måde Buddha nærmest forbyder da det vil knytte og klynge os til livet og dermed forstørre de lidelser som vi ifølge Buddha skulle gøre os fri af. Men i kristendommen er lidelserne nærmest modsat en naturlig følge af at vi elsker og derfor skal vi ikke undgå lidelserne - men vokse Åndeligt gennem de lidelser der så naturligt ofte hører kærligheden til, hører til dette at elske.
Vi ved fra evangelierne hvor meget Jesus oplevede store sjælelige lidelser og smerter og at han overhovedet ikke forsøgte at vejlede os til at undgå disse, som han ej heller forsøgte at smyge sig selv udenom disse.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
|
|
|
|