0
registrerede
13
gæster og
1464
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Tro
|
Arne:
Du har så den indvending, at du mener, mine Kristus-oplevelser ikke kan harmonere med min agnosticisme. Men det var jo fra Kristus, jeg fik budskabet: Tag ikke dogmerne for højtideligt. Jeg kan love dig for, at det overrumplede mig, og det tog mig lang tid, før det gik op for mig, at jeg "ikke skulle opføre mig gnostisk" overfor det guddommelige. Dét her er jo kendsgerninger for mig. Dem kan jeg ikke løbe fra. Hvordan det er for andre, det er jo deres sag - og ikke noget, jeg blander mig i.
"Du har så den indvending, at du mener, mine Kristus-oplevelser ikke kan harmonere med min agnosticisme".
Der er ingen tvivl om at i og med og ved Jesus Kristus er Gud ikke længere en ukendt og fjern Gud - fordi i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed og dermed ophører alle menneskets dogmatiske spekulationer omkring hvilken plads og rolle Gud skal have.
Jeg forstår ikke hvorfor netop du Arne er så dogmatisk, fx din agnosticisme er Anti Jesus Kristus Dogmatisk i endda ekstrem grad, følger her:
Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud? Jeg tror det ikke!
som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan. Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)
Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét
agnostisk panteist
at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte
Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn. Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed. For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme. Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.
Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud
i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed
anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.
Det kan umuligt være fra Jesus Kristus at du har fået disse Anti Jesus Kristus Dogmer, for det stemmer ikke med hverken Jesu Kristi Ånd eller med alt hvad vi ved om den historiske Jesus Kristus og hvilke samfund og folkebevægelse (bevægelsen vejen) han igangsatte i verden.
De første mennesker omkring Jesus Kristus er ikke agnostiker og ej heller panteistisk, det harmonerer overhovedet ikke med historiske Jesus Kristus. Da det er Anti Jesus Kristus så meget som noget kan være ANTI, stå for det modsatte af hvad Jesus Kristus stod for og er historisk kendt for.
Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt og anerkendt for at menneskelige opsatte religiøse love og dogmer må vige for at Gud er kommet os nær som virkelighed og ikke længere er en ukendt og fjern Gud og er Gud sådan kommet os nær som virkelighed er det slut med alle menneskers religiøse filosofiske dogmatiske ideer og tanker om hvilken plads og ikke plads Gud skal have.
Det urkristne trosliv og dets SPIRITUALITET er netop ikke dogmatisk - er ikke baseret på menneskelige filosofiske religiøse dogmer men på at Gud i Jesus Kristus er kommet os nær som virkelighed - Åndelig Virkelighed vi alle har adgang til der gør at Gud ikke længere er en ukendt og fjern Gud. Ingen kan længere stille dogmer op som du gør Arne hvor du vil begrænse og ja faktisk afvikle og afvise at det er meningen at Gud i Jesus Kristus er kommet os nær som virkelighed, og ikke længere er en ukendt og fjern Gud men en os i Jesus Kristus Åbenbaret Gud ved Ånden - Helligånden (den Hellige Guds Ånd).
Det går bare ikke Arne og det har ingenting at gøre med Jesus Kristus og Jesu Kristi Ånd og virksomhed i verden, der er stik modsat.
Jesus Kristus kan ikke under nogen omstændigheder pludselig komme til at stå for det modsatte af hvad vi historisk ved med sikkerhed i forbindelse med Jesus Kristus, fx Jesus Kristus's virknings'historie der er historisk kendt.
At du går imod alle de historiske kendsgerninger i forbindelse med Jesus Kristus viser at du ikke vil lære Jesus Kristus at kende og du vil ikke inspireres eller efterfølge ham på nogen måder.
Helt i orden at du ikke vil vide af kristendommen og Jesus Kristus - men det er en umulighed at du tager Jesus Kristus til indtægt herfor da det ikke stammer fra ham. Det er din egen ånd og tanker og ideer om tingene, det har INTET at gøre med Jesus Kristus. Vi ved så at din Kristus Ikon oplevelse ikke har overhovedet haft noget at gøre med Jesus Kristus at gøre og det er ikke Jesu Kristi Ånd (Helligånden - Guds Ånd) der har grebet dig i den situation men din egen ånd og menneskelige bevidsthed om tingene der har taget sin begyndelse og fart her. Hvor det resulterer i at du erklærer du ikke er kristen og du står for det modsatte af det Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt og anerkendt for.
Så Anti Krist og en benægtelse og afvisning Jesus Kristus ved vi nu kan finde sted foran et Jesus Kristus Ikon. Dette er du blevet det store eksempel på. At det ikke fører til TRO på Gud i Jesus Kristus.
Men du siger det jo selv så tydeligt, mere tydeligt end jeg kan beskrive det, når du siger at du ikke er kristen og du aldrig har bedt og det ikke er meningen vi mennesker skal kende og forstå Gud og du forstærker det hele, sætter tyk streg under, ved at sige du aldrig har bedt til Gud. Jamen så ved vi da at det ikke er dig vi skal lytte til såvidt Jesus Kristus for ham kender du ihvertfald ikke - ham har du afvist fra din dør og nægter du at ville lade dig inspirere af og tiltale af.
Din egen åndelige hovmod og din egen åndelige rigdom står i vejen for at ville sige ja til Jesus Kristus - sige ja til at lære Gud at kende i Jesus Kristus.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
Der dog ikke bare er forundret men forfærdet over dig Arne. Hvordan kan du være kommet så langt ud??? Jo ånden fra Information spiller selvfølgelig en ret stor rolle.
|
|
|
|