1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Tro
|
Arne:
Hej Hanskrist. Jeg kender ikke Hartmut Rosa. Linket her om ham indeholder yderligere et link til det åndelige. På mig virker alt dét umiddelbart totalt uoverskueligt
Ja det virker også ret uoverskueligt på mig, hvorimod det kapitel jeg har gengivet er lynende skarpt og fyldt med aha oplevelser. Og tydeliggør hvordan vi i en moderne kontekst og større sammenhæng i dag kan forstå Anker Larsen og hvad han skriver om.
Så håber da der er nogen der magter at lægge øren til en af vor tids vigtigste og mest aktuelle tænkere, Hartmut Rosa
Som om han forstår at skrive så det skaber resonans hos læseren, først berør os - påvirker og afficerer os og dernæst udløser emotionelt i selvvirksomhed et svar fra vores side hvor summen af dette er en levendegørelse og forvandling (transformation) af os og vores omverdensforhold - vores i verden værens engagement og eksistens og tilstedeværelse.
Ifølge Hartmut Rosa, så gælder at hvis du har oplevet evigheden, så er du blevet:
1):
Berørt og afficeret - påvirket
så det har udløst
2):
Emotionelt et i selvvirksomhed svar reaktion fra din side
og denne resonans mellem 1) maleriet og 2) dig har 3) forvandlet eller transformeret dig.
Sjovt nok har den paulinske "i Kristus" SPIRITUALITET at de samme 3 kriterier, som Hartmut Rosa opererer med, gør sig gældende i forbindelse med de religiøse åndelige spirituelle Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer vi kristne har.
Vi bliver afficeret påvirket og rørt bevæget af nogen eller noget
på en sådan måde at vi nødvendigvis
emotionelt i selvvirksomhed svarer på "oplevelsen"
denne resonans erfaring mellem verden og os - er netop hvad der skaber en forvandling transformation
Fjerde kriterie, som både Hartmut Rosa og Paulus og de kristne teologer opstiller, er at vi ikke kan kontrollere disse forvandlende transformationer af resonans mellem os og vores omgivelser.
Så du har været "heldig" (begunstiget af nåden), fordi du kan nemlig ikke fremtvinge din oplevelse af evigheden
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
|
|
|
|