1
registreret Arne Thomsen
28
gæster og
167
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Det 5. bud
|
@Tikka. Jeg har to replikker: Du skriver:
Jeg mener ikke, dårlig opførelse kan undskyldes med dårlig opvækst, derved vil man leve sit liv som offer - og dette fjerner netop én fra at gi´ næstekærlighed, hvad enten den forstås verdslig eller bibelsk. Min replik: Ja, du er jo klart uenig med Alice Miller, der jo netop peger på denne sammenhæng - og som jo mener, at man via psykologisk indsigt kan hjælpe sig fri af offer-situationen.
Og du skriver:
Det er ikke nemt at ensrette folk til samme samfundsnormer, men oplysning er godt og afstandtagen er fint, men at tro du kan ændre de kriminelle, som du ønsker, de skal være er urealistisk.
Min replik: Nej, selvfølgelig kan - og skal - man ikke ensrette folk, men jeg mener, det er afgørende, at man søger at forstå de kriminelles situation - i stedet for blot straf og hævn, og jeg mener, vi gør alt for lidt for psykisk at søge at hjælpe dem. Det er jo her, næstekærligheden kan stå sin prøve, synes jeg 
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|