1
registreret Arne Thomsen
35
gæster og
190
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Det 5. bud
|
Hej ABC. Du stiller spørgsmålet:
Men lad os tale om tilgivelse = hvem skal vi tilgive... Min replik: Tilgivelse er for mig ikke noget, jeg mener at have kompetence til.
Jeg finder det mere rigigt at søge indsigt i, hvad der får en forbryder til at forbryde sig - og om muligt at komme de forbryderiske motivationer til livs - dette set ud fra, at der er meget lidt fri vilje samt forfærdende megen kraft i arvede egenskaber og nok især i miljøpåvirkningerne livet igennem.
Jeg ser derfor mere forbrydelse som en sygdom, der bør søges helbredt - ligesom ofre for forbrydelse bør hjælpes bedst muligt - af forbryderen - og af alle os andre.
Idéen om, at straf skræmmer forbrydere til at undlade forbrydelse, ser ud til at være stærkt overvurderet, men udstået straf kan formentlig i nogle tilfælde lette forbryderens samvittighed. (Straf som hævn - "øje for øje - tand for tand" - er efter min mening usselt barbarisk)
Mit håb er, at vi i samfundet fremover vil sætte meget stærkere psykologisk ind overfor forbrydelser - åbne vej for, at forbryderen kan komme i harmoni med samfundet.
Jeg mener, det er dét, der er ægte næstekærlighed - og at det kunne være kernen i aktiv kristendom.
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|