0
registrerede
13
gæster og
1464
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Det 5. bud
|
Arne: Det undrer mig, at Hanskrist slet ikke kommenterer Lukas Evangeliet 19: ”Jeg siger jer: Enhver, som har, til ham skal der gives, men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han ikke har. Men mine fjender der, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen og hug dem ned for mine øjne.” Lukas 19 Jeg tænker på, om det betyder, at Hanskrist har kasseret Lukas.
Svar:
Kristne er ikke hængt op på hvert ord der står i Bibelen.
Kristendommen er ikke en bogreligion:
En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
Vores tro gælder ikke hvad der står i Bibelen der slet ikke eksisterede da kristendommen udbredte sig fx er Johannes Evangeliet skrevet næsten 100 år efter Jesus død. Og der går flere århundreder før kanon udarbejdes til det der er Nye Testamente idag. Så altså at blive kristen, eller at være kristen, har intet at gøre med at vi så abonnerer på alt der står i Bibelen.
Hvis vores tro gjaldt hvad der stod i Bibelen ville Helligånden blive hjemløs. Men som Guds Børn er vi også Åndens Børn - der lever i Ånden og ikke mindst er drevet af Ånden. Ånden dækker her over Guds Ånd og Helligånden.
Hvis du tænker godt efter burde du kunne huske hvad jeg har sagt om Evangelierne - det er jo mig der har oplyst jer alle om at det ikke er øjenvidner beretninger og at det ej heller er historiske biografer men teologiske biografier over Jesus liv og død.
Sidste torsdag i Bibelen Leth Fortalt var første gang om Markus Evangeliet og idag er anden gang om Markus Evangeliet. Hvert af de 4 Evangelierne bliver behandlet i to Bibelen Leth Fortalt udsendelser. Så jeg vil opfordrer dig til Arne at du tænder for P1 Radio nu her kl 10 og lytter til Bibelen Leth Fortalt sammen med Tikka og jeg.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!
|
|
|
|