0
registrerede
46
gæster og
158
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Det 5. bud
|
Hvad har eleven Hanskrist fået bildt sig selv ind? Hvorfor har han et problem med, at Paulus er ophavsmand til forsoningslæren?
Paulus er ikke ophavsmanden til en forsoningslære, da der ikke findes en forsoningslære hos Paulus
men en senere Kirke udarbejder en forsoningslære og her misforstår de Paulus hvad det egentlig er han sige og hvad der menes med forligelsen i Kristus (inkarnationen Guds Kærlighed Kristus i verden men ikke mindst hvad det vil sige at vi erkender at ham forbryderen pælfæstet på en losseplads om han virkelig skulle være Guds Søn - dette er det springende punkt - er Gud virkelighed her med Jesus???? (Lau Sander og VML og Jan ABC siger nej, det giver ingen mening - Jesus er ikke sandt menneske men højt hævet op over det menneskelige som guddommelig).
Spørgsmålet er om Jesus levede for sig selv og var selvhøjtidelig og forfængelig omkring sig selv og ophøjede sig selv som meget fornem åndelig der skilte sig ud fra de udskudte syge og fattige og uforstandige og ja folk der levede i synd og sygdom og stor forvirring med sig selv. Men vi ved Jesus ikke levede for sig selv men for sit folks skyld, for vores skyld:
Kristus Jesus,
han, som havde Guds skikkelse,
regnede det ikke for et rov
at være lige med Gud,
men gav afkald på det,
tog en tjeners skikkelse på
og blev mennesker lig;
og da han var trådt frem som et menneske,
ydmygede han sig
og blev lydig indtil døden,
ja, døden på et kors.
Derfor har Gud højt ophøjet ham
og skænket ham navnet over alle navne,
for at i Jesu navn
hvert knæ skal bøje sig,
i himlen og på jorden og under jorden,
og hver tunge bekende:
Jesus Kristus er Herre,
til Gud Faders ære.
Jesus ophøjede ikke sig selv og var ikke forfængelig og selvhøjtidelig
Det Bibelske budskab er ikke dette, at et menneske, Jesus, tilkendes prædikatet guddommelighed. Den tankegang, at Jesus er ”gud”, forudsætter jo, at ”gud” eller ”det guddommelige” på en eller anden måde på forhånd er bekendt, og at vi på grund af Jesu særlige egenskaber, f. eks. Hans moralske højhed eller Hans religiøse genialitet, mener at turde tilkende Ham dette høje prædikat. Men af en sådan tankegang finder vi intet spor i Det nye Testamente. Derimod findes der en særdeles kraftig understregning af, at Han, da Han på denne måde skulle kåres og vurderes af mennesker, blev behandlet som alt andet end et guddommeligt menneske, tværtimod blev forkastet og henrettet som forbryder. Den nytestamentlige kristusbekendelse lyder ikke: ”Jesus er Gud!” men: ”Gud er Jesus!” ikke: mennesket Jesus ophøjedes på grund af sine menneskelige fortrin i gudernes kreds! Men: Gud fornedrede sig til menneskers kår. Ikke: mennesket, det rene, ædle, ophøjede menneske blev Gud. Men: Gud blev menneske, blev gjort til en forbandelse, til synd, for os. ”Ordet blev kød og tog bolig iblandt os!” formulerer Johannes denne bekendelse. Inkarnationstanken udtrykker denne enhed af kristologi og theologi, theologi og kristologi. Inkarnationstanken er ikke et princip til brug i en objektiv anskuelse. Som led i et system er inkarnationstanken selvmodsigende. Thi i et system tænkes ideer sammen. Og Guds og menneskets ide kan ikke tænkes sammen. Inkarnationstanken er ikke indholdet i en anskuelse, men formen for et budskab. Inkarnationstanken som systematisk ide måtte udtrykkes således: ”Ord er kød”, eller: ”Kødet er Ord”. ”Gud er menneske” eller ”Mennesket er Gud”. Ingen af delene er sandhed. Gud er ikke et menneske, og mennesket er ikke en Gud. Men inkarnationstanken som formen for det kristne budskab udtrykkes således: ”Ordet blev kød! Gud blev menneske!” inkarnationstanken udtrykker en begivenhed. Og denne begivenhed er den historiske Jesusvirkelighed. Her kom Gud. Derfor: Gud er Jesus. Udenfor Jesus findes kun vore Gudsideer, som alle er produkter af afgudsdyrkelsen. I Jesus kom den virkelige gud. Gudsideer opstiller det suveræne menneske, så længe Gud selv er borte. Kun om den fjerne gud kan mennesket i sin suverænitet opstille ideer, der udtrykker, hvilken plads og betydning det suveræne menneske ønsker at give Gud. Er Gud derimod kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forsekellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, d.v.s. som begivenhed. Det er dette inkarnationstanken udtrykker. Regin Prenter.
Er Gud kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forsekellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, som begivenhed
For Paulus gælder at:
I Jesus Kristus er Gud kommet nær som virkelighed, som begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er os givet.
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund, menighederne og Kirken.
Alt - fandeme ALT - hos Paulus er bygget op om begivenheden Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus - det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus i kraft af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.
dette er Paulus lovfri evangelium og det er nøglen til at kunne læse og forstå Paulus og hvordan han springer Guds Kærlighed Kristus ud af en jødisk sekt til at have universel gyldighed til alle tider og steder
Altså i Guds Kærlighed Jesus Kristus er vi kommet Gud nær som virkelighed - Helligånden der gør Gud nærværende i vores liv som virkelighed (ikke længere spekulation og gisninger som Lau Sander og VML og Jan ABC og Arne der konstant holder Gud ud i det fremmede som værende genstand for menneskelig spekulation)
-0-0-0-0- -0-0-0-0-0- -0-0-0-0-
vi skal trøstes i vore hjerter og knyttes sammen i kærlighed og nå til den fulde rigdom på vished og indsigt, nå til erkendelse af Guds hemmelighed, Kristus, i hvem alle visdommens og kundskabens skatte er skjult.
lyv ikke for hinanden, for I har aflagt det gamle menneske med dets gerninger og iført jer det nye, som fornyes i sin skabers billede til at have erkendelse. Her kommer det ikke an på at være græker og jøde, omskåret og uomskåret, barbar, skyte, træl, fri, men Kristus er alt og i alle.
Ifør jer da, som Guds udvalgte, hellige og elskede, inderlig barmhjertighed, godhed, ydmyghed, mildhed, tålmodighed. Bær over med hinanden og tilgiv hinanden, hvis den ene har noget at bebrejde den anden. Som Herren tilgav jer, skal I også gøre. Men over alt dette skal I iføre jer kærligheden, som er fuldkommenhedens bånd. Kristi fred skal råde i jeres hjerter; til den blev I jo kaldet som lemmer på ét legeme. Og vær taknemlige. Lad Kristi ord bo i rigt mål hos jer. Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud. Hvad I end gør i ord eller gerning, gør det alt sammen i Herren Jesu navn, og sig Gud Fader tak ved ham!
Når I nu har taget imod Kristus Jesus, Herren, så lev i ham, rodfæstede i ham, opbyggede i ham, grundfæstede i troen, som I har lært det, overstrømmende i jeres tak. Se til, at ingen fanger jer med filosofi og tomt bedrag, der bygger på menneskers overlevering, på verdens magter og ikke på Kristus. For i ham bor hele guddomsfylden i kød og blod, og i ham, som er hoved for al magt og myndighed, er I blevet fyldt med den. I ham blev I også omskåret, ikke med hånden, men ved at aflægge det syndige legeme, ved omskærelse til Kristus, da I blev begravet sammen med ham i dåben, og i den blev I også oprejst sammen med ham ved troen på Guds kraft, der oprejste ham fra de døde. Også jer, der var døde i jeres overtrædelser, uomskårne på kroppen, gjorde Gud levende sammen med ham, da han tilgav os vore overtrædelser Kol 2 og 3
her kommer min og Paulus' advarsel imod VML og Lau Sander og Jan ABC's spekulation og fordybelse i egne syner udenom Guds Ånds Åbenbaringer, men kun ud fra menneskelig filosofi og spekulation
Lad jer ikke frakende sejrsprisen af nogen, som går ind for falsk ydmyghed og engledyrkelse, fordyber sig i egne syner og uden grund er indbildsk i sit verdslige sind, og som ikke holder sig til ham, der er hovedet, og ud fra hvem hele legemet, støttet og sammenholdt af sener og led, vokser Guds vækst.
Når I med Kristus er døde fra verdens magter, hvorfor underkaster I jer så påbud, som om I levede i verden
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
I øvrigt, brødre, glæd jer! Bring alt i den rette stand, tag imod formaning, vær enige, hold fred!
Og kærlighedens og fredens Gud vil være med jer.
Hils hinanden med helligt kys! Hilsen fra alle de hellige.
Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!
Endnu engang er det lykkedes Paulus at iklæde mig Guds Kærlighed Kristus - den fulde rustning fra Gud imod menneskelig spekulation og tom filosofi som vi bliver bombarderet af dette menneskeværk og makværk fra VML og Lau Sander og Jan ABC
men dog beder jeg for at VML og Lau Sander og Jan ABC må nå frem til erkendelsen af Guds Kærlighed Kristus i hvem vi har hele vores herlighed og al visdom fra Gud
kan du overhovedet ikke finde noget af værdi i Lau Sander bogen???
jo men det er trivialiteter og det er fyldt med forkerte præmisser - og får man startet forkert med et naiv ukritisk syn på evangelierne ender det hele galt og det gør det for Lau Sander, der er så meget han ikke forstår når han naiv og ukritisk stiller sig i hans og andres opdigtede evangelie fortællinger
vi andre sætter vores lid til Gud - tro til Gud i Jesus Kristus og ikke i vores egne spekulationer over Gud og Jesus - det er Gud i Jesus Kristus der skal give os vores ståsted ikke vores egne menneskelige filosofiske digtninger og spekulationer om Gud og Jesus som vi konstant finder det hos Lau Sander og Jan ABC og VML
-0-0-0- -0-0-0-0- -0-0-0-
sjældent har jeg været så iklædt Guds Kærlighed Kristus - så fyldt med Helligåndens Glæde
sjældent har jeg været så lykkelig som jeg er lige nu i dette øjeblik
et Helligt øjeblik i mit liv
må det samme overgå alle I andre i løbet af dagen
Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!
mange kærlige hilsner HansKrist
|
|
|
|