1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Tro, håb og kærlighed
|
Hej Jan. Kineserne og deres tilværelse, som du vil have som emne, føler jeg mig bestemt ikke i stand til at gøre mig klog på.
Jeg har set på antallet af kinesere og på antal medlemmer i Kinas kommunististiske parti, og hvis jeg har regnet rigtigt, har en ud af hver tyve kinesere medlemsskab af partiet og dermed stemmeret, men mere præcist hvordan man opnår medlemsskab og demed stemmeret, ved jeg ikke. (Man kunne forestille sig, at kinesere, der ser på danske demokratiske forhold, ville spekulere på, hvor mange danskere, der stemmer, hvor meget de egentlig har sat sig ind i, hvad de stemmer om )
Fra længe før vor tidsregning er der vist ingen tvivl om, at samfundets vel i Kina sættes over den enkeltes frihed (konfucianisme), og hvor det vel hos os nærmest er modsat. Det forekommer mig svært at tage stilling til.
Min opfattelse er, at vi ved alt for lidt om Kina her Vesten, og jeg tvivler på, at den måde, vore medier omtaler Kina på, er helt fordomsfri. Jeg ville i hvert fald gerne se en saglig begrundelse for at kalde Kinas styre et autokrati.
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|