0
registrerede
235
gæster og
211
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: TRO
|
Hej HansKrist.
Du skriver bl.a.:
Og nej det er ikke noget der sker inden i sindet hvilket det aldrig kan være, må være, under dimensionen Ekstatisk Fornuft da dette er hinsides subjekt objekt spaltningen - og
At være grebet af Ånden på Kreativ Ekstatisk vis, på ekstraordinær guddommelig kreativ ekstatisk vis, er en eksistentiel total erfaring - og
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker. Det kan jeg måske sammendrage til, at tro - som du beskriver den - er "hinsides subjekt objekt spaltningen", "grebet af Ånden på Kreativ Ekstatisk vis" og "er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud".
Jeg har stor respekt for den tro, du her beskriver, men jeg har ikke tiltro til, at læsning kan føre mig til en sådan guddommelig oplevelse.
Jeg har læst, som du har foreslået, uden at det har ført mig til nogen tros-oplevelse, og du har meget muligt ret i, at jeg ikke er tilstrækkeligt motiveret til at blive grebet af en kristen tros-oplevelse. Men jeg er jo ikke herre over min motivation. Den er nok især skabt af inspiration - og jeg føler mig åben for alle slags inspirationer - uanset hvor de kommer fra.
Du kan så måske mene, at det er fattigt at være uden tro - og med rette, synes jeg. Men det er nu engang min situation, hvor jeg aner, at der bag alle religioner - som jeg alle respekterer - måske er en ufattelig sandhed.
M.v.h. Arne
|
|
|
|