0
registrerede
154
gæster og
248
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Øjeblikket ...
|
ARNE: Bemærk: "i dette øjeblik"  det ser jeg ikke som vægelsind - snarere som udvikling eller afklaring. Da du vender tilbage til dit standpunkt fra før din erkendelsen af manglende tro, kan der vel ikke være tale om udvikling – men jeg har måske overset noget.
Hvilken udvikling eller afklaring er der tale om, der vælter din helt klare erkendelse om manglende tro og ikke mindst. Hvorfra kom erkendelsen, som du nu har skrottet?
ARNE:Jeg har ikke før været opmærksom på det, men må omsider helt klart erkende, at jeg selv ikke har nogen tro. Når jeg så nu - i dette øjeblik - spørger mig selv igen - som præsten i sin tid gjorde - om jeg er "troende", så går det op for mig, at jeg nok må svare: Ja - men med den tilføjelse, at jeg ikke ved, hvad det er, dét jeg tror på - og som ligger uendeligt ud over min fatteevne Tilføjelse. Jeg må selvfølgelig indrømme, at min svage tro på en - bag det universelle værende - kærlighed til det værende - som mange religiøse kaldet skaberværket - meget muligt kan være kun en længsel, et håb, om noget, der i virkeligheden slet ikke eksisterer, og at vi er overladt alene til de barske naturlove, som vi ikke ved hvor kommer fra - åndelig fattigdom - som hos gudsfornægterne, der jo er lige så fattige. Men jeg mærker en fornemmelse af, at denne kærlighed eksisterer. Hvorfor jeg gør det, det ved jeg ikke - men jeg er glad for den - fornemmelsen
ARNE:Hermed en hilsen til alle, der er stivnet i fastlåste standpunkter Længe leve øjeblikket der lever kærligheden, og held og lykke med troen på den ukendte gud i øjeblikket
¨¨¨¨
|
|
|
|