0
registrerede
188
gæster og
239
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: "Bibelen ikke troens mål"
|
Hej Hanskrist.
Tak for svar.
Det begynder at gå op for mig, at dét, det handler om, er Paulinsk Kristusmystik, som du og andre nævner.
Og ligeledes går det op for mig, at dét, der for dig er noget helt ligetil, er meget vanskeligt at fatte, hvis man ikke selv har oplevet denne særlige form for religiøs mystik:
Oplevelsen fylder mystikeren helt og fortrænger hans eller hendes bevidsthed om egen identitet. Men samtidig er den så total, at det oplevede er en forskelsløs enhed; det kan kaldes fylde eller tomhed efter behag, sproget slår alligevel ikke til. For mystikeren står denne enhedsoplevelse som den sande og egentlige virkelighed, i skarp kontrast til dagligdagens småtskårne mangfoldighed. Enhedsoplevelsen (unio mystica) tydes religiøst som forening med Gud, med Altet eller med tilværelsens kilde. Nu ved jeg jo ikke, om du vil godkende dette citat, men jeg håber i hvert fald, at du vil have forståelse for, hvor vanskeligt det kan være for "ikke-indviede" at fatte, hvad det handler om, når du bruger udtrykket: "at være i Kristus".
Og jeg tænker: Hvordan får man dén oplevelse?
Foreløbig vil jeg læse de Paulus-ord, du peger på.
M.v.h. Arne
|
|
|
|