1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Teodicé-problemet.
|
Hej Anonym.
Jeg mener ikke det kan opfattes som ondskab, hvis man forsøger at gøre noget godt, som så ender med at have negative konsekvenser for andre. Problemet er ikke, at mennesket utilsigtet gør ondt, men derimod at mennesket med fuldt overlæg er onde mod andre (både mennesker og dyr). Jo, det kan jeg da respektere, men for offeret gør det vel ikke den store forskel, om skaden er tilsigtet eller ikke tilsigtet.
Hvis gud virkelig er almægtig, hvorfor skulle han så skabe et værk vi ikke forstår ? Man kunne vel også spørge, hvorfor netop vores dyreart skulle have det privilegium at kunne forstå.
Som jeg har skrevet andetsteds, så er teodicéen et reelt problem for konsistensen i kristendommen. Men, jeg mener ikke det er så grelt endda. Inkonsistens er et vilkår for alle ideologier/trosretninger, der vil forklare hele verden. Jo - men dogmerne om kristendommens Gud kan jo let få karakter af en måske lidt primitiv ønskedrøm om den gode fader, der elsker lige netop os mennesker mere end alt andet i skaberværket 
Alligevel oplevelsen at være elsket, som man er, af Gud, den er uimodståelig, synes jeg
M.v.h. Arne
|
|
|
|