1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Teodicé-problemet.
|
Hej Anonym.
Ja, dit synspunkt er jo klart og tydeligt og jeg forstår godt dit punkt 3:
3) Mennesket har ikke forstået guds hensigter. Det, der fremstår som ondt, er i virkeligheden godt - vi forstår det bare ikke. Dér ville jeg dog nok nøjes med at sige, at vi menneskers opfattelse af godt og ondt måske er lige lovlig snævert egocentrisk.
Hvad der opleves som godt for os kan være ondt mod andre levende væsener (truede arter) - eller mod kloden (menneskeskabte klimaændringer).
Men idéen om den guddommelige kærlighed - også til os - den er vidunderlig, synes jeg
M.v.h. Arne Jeg tror nok, at jeg forstår din pointe. Men, jeg synes den rammer lidt ved siden af. Jeg mener ikke det kan opfattes som ondskab, hvis man forsøger at gøre noget godt, som så ender med at have negative konsekvenser for andre. Problemet er ikke, at mennesket utilsigtet gør ondt, men derimod at mennesket med fuldt overlæg er onde mod andre (både mennesker og dyr). Problemet med argumentet om at vi ikke forstår guds skaberværk er et helt andet. Hvis gud virkelig er almægtig, hvorfor skulle han så skabe et værk vi ikke forstår ? Hvorfor skulle han stille sig i vejen for at vi kan forstå hans hensigter og gerninger. Derfor holder argumentet ikke.
Som jeg har skrevet andetsteds, så er teodicéen et reelt problem for konsistensen i kristendommen. Men, jeg mener ikke det er så grelt endda. Inkonsistens er et vilkår for alle ideologier/trosretninger, der vil forklare hele verden. Du kunne lige så vel angribe nihilismen for at have en nihilodice. Hvis verden virkelig er meningsløs og tilfældig. Hvorfor oplever vi den så i store træk som god og meningsfyldt.
|
|
|
|