0
registrerede
56
gæster og
189
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Teodicé-problemet.
|
(Arne skrev:) Du skriver:
Mennesket er egoistisk og for at elske gud og næsten skal man ”glemme” sig selv og ikke ”bekymre” sig om ”myrekrig” som guds ondskab/manglende godhed, men i stedet hjælpe sin nabo ”der tørster” og takke gud fordi man kan se det. (Arne:) Jo - "glemme” sig selv, det er jo hvad man bl.a. finder i buddhismen, der siger noget i retning af, at vi menneskers syn på verden er en illusion, fordi vi ser den gennem egocentriske briller.
SVAR/Tikka:
"illusion" ... Hvis du som buddhisterne mener, tanken fortæller, dette liv som vi hver især lever og oplever er en illusion, hvorfor tror du/de så ikke, at tanken om dette ikke også er det?
"glemme" sig selv: Når man ”glemmer” sig selv … dør man fra sit gamle jeg og ifører sig den nye personlighed, der hører gud til og lever efter hans normer for godt og ondt.
"De, som hører Kristus Jesus til, har korsfæstet kødet sammen med lidenskaberne og begæringerne." Galaterbrevet 5:24 … / og den nye personlighed kendes på Guds ånds frugt.
(Arne skrev:) At buddhister heller ikke vil træde på en myre er jo bl.a. fordi de pga. genfødsels-idéen sætter næsten alle levende skabninger lige. Det gør jeg egentlig også - og hvis Bibelens Jesus havde været iblandt os i dag, mon så ikke han havde udvidet næstekærligheden til at omfatte alt værende - og mon så ikke han havde bekymret sig om den måde, vores dyreart behandler den klode, vi lever på?
SVAR/Tikka: Hvis? … Bibelen siger Jesus er iblandt os.
Bekymret sig? … Jesus har jo ifølge skrifterne ofret sit liv for os.
Jesus har ved sin offerdød opnået udødelighed og sidder nu i det himmelske ved guds højre hånd … hvor det så måtte være … og venter på at komme igen så alting ”bliver nyt” efter udrensningen af de ugudelige … og hvem ved … om ikke mennesket, som i Edens have blev sat som forvalter over dyrene igen bliver vegetarer, som før syndefaldet ... MEN ... bibelen sidestiller ikke dyrene og menneskene, selv om de begge omtales som sjæle, da det kun er mennesket der i følge bibelen har mulighed for at opstå fra de døde.
(Arne skrev:) Du skriver også:
- det er utåleligt at være så følsom i denne verden, hvor det ikke er muligt ikke at tage andres liv - (Arne:) Jeg forstår og accepterer selvfølgelig din tankegang, men det, der hjælper mig her, er alternativet til altings eksistens: Det absolutte intet. Det er vi ikke i stand til at forestille os, men jo mere jeg søger at opfatte det, jo mere bliver altings eksistens - for mig - et vidunderligt og ufatteligt mirakel!
SVAR/Tikka: Man kan vel ikke søge at opfatte noget som man ikke kan forestille sig!?
(Arne skrev:) Og du skriver:
Hvordan praktiserer man/du uselvisk kærlighed til dig selv? (Arne:) Mit svar: Som værende en del af det ufattelige og vidunderlige mirakel.
(Arne skrev:) Du slutter med:
Jeg mener, hvis du frydes over miraklet: verdens væren/livet, hvordan kan du så samtidig mene, gud ikke er god, fordi der er myre der angriber andre myre eksempelvis? … Spiser du kød? (Arne:) Mit svar: Jeg tror, at "god" og "ond" er noget, vi mennesker har opfundet i vores forsøg på at fatte, "hvad det ligger bag verdens væren", men som hverken bibelen, jødernes skrifter, koranen eller Bhagavad-Gita m.fl. efter min mening magter - uanset hvor beundringsværdige, de er.
SVAR/Tikka: Hvem er din gud?
(Arne skrev:) Og så lige:
- jeg ender så men nok som ateist- (Arne:) Min kommentar: Ateister afviser de forskellige gudsbegreber og fatter - som jeg opfatter dem - lige så lidt verdens væren - og hvad der ligger bag denne væren, som alle vi andre 
SVAR/Tikka: Kærlighed til (gud og) næsten betinges ikke af ønsket om at kende altings begyndelse og årsagen bag dette, et ønske som vel egentligt blot er begær. (?)
|
|
|
|