1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Teodicé-problemet.
|
Hej Tikka.
Dermed forstår jeg, du heller ikke tillægger, de ord Jesus citeres for, som andet end ord en hvilken som helst kunne ha’ sagt. Jeg mener, at de skrivende her har fået fat i så meget af kristendommens sandhed som de magtede.
Hvilken gud er det, du mener vi skal elske, når bibelens gud ikke er sandhed? Jeg hævder ikke at Bibelens Gud ikke er sandhed, blot at det ikke er den fulde sandhed. De forskellige religioner har forskellige beskrivelser af Gud/det guddommelige, og jeg tror ikke, at nogen af dem er fuldkomne, men at de alle nærmer sig sandheden om, "hvad der ligger bag verdens væren" - og som jeg ikke tror, vi kan gøre os håb om at kende
- hvad mener du med at elske? Uselvisk kærlighed - til det guddommelige - til det værende - herunder egentlig også en selv - som en del af det værende.
Du kan da ikke mene, at vi eksempelvis har selvforkælede egoistiske krav, når vi opfatter krig/kriminalitet/vold/voldtægt/pædofili ect. som ondskab? Hvis vi ser bort fra, hvad vi kalder naturkatastrofer og alene ser på, hvad vi kalder menneskelig ondskab, så adskiller det sig efter min mening ikke væsentligt fra, når f.eks. to flokke af myrer bekæmper hinanden. Er dét også ondskab?
P.S.: Mine svar her er jo blot, som jeg ser det - ikke et forsøg på at overbevise dig.
M.v.h. Arne
|
|
|
|