1
registreret Arne Thomsen
28
gæster og
167
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Ateisme
|
"Uanset hvor meget man med modermælken eller på anden vis er blevet indprintet en tro, er troen altid ens egen."
- Jah, der er vældig meget føleri omkring religiøse trosindhold, de er som bygget dertil: det ene menneske anskuer et trosindhold, fx skabt af for denne ukendte mennesker, og forholder sig derved til dets muligvise indholdsværdi, mens et andet menneske gør dette trosindhold til sit - til tider med stor affektation …)
At et menneskes identitet kan være en udfordring finder man i alle samfundslag og livssyn, jo ikke noget nogle troende har patent på.
Når jeg skrev: "Tro er i mit univers altid først og fremmest individuel – man kan ikke leve andres tro - uanset hvilken form den har, selv om man i fællesskab med andre kan blive enige om troens ydre form."
Så er det jo fordi, at oplevelsen af troen ikke kan overføres – man kan ikke modtage andres tro og være i den samme oplevelse selv om man har samme trossæt.
Når vi eksempelvis lærer, at noget bestemt kaldes græs, og vi siger det er grønt, så kan vi lærer dette – enes om at det er sådan det er – men oplevelsen af græsset og dét, at det er grønt, kan vi ikke dele – oplevelsen af det er vor egen …
… eller du kan måske overføre din oplevelse til mig så den bliver identisk for mig?
Nå, det må række. Sov godt.
¨¨¨¨
|
|
|
|