0
registrerede
13
gæster og
1464
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: ateisme eller teisme...
|
Hej ABC.
Jeg skrev - om verdens mange forskellige religioner - at "selve sandheden, det tror jeg ikke, nogen af dem er". Og du svarede:
Selve sandheden? Sandheden om hvad? Menneskets tilblivelse? Hvor mange muligheder er der? Min replik: Det, jeg mener med udtrykket "selve sandheden", er: Den altomfattende sandhed om verdens væren.
Her bekender du dig så øjensynlig til Johanne Agerskov. Det er jo fair nok, men jeg ser ingen begrundelse for, at jeg skulle gøre det samme!
Du skriver også:
Ateisme eller teisme...det er spørgsmålet Min replik: Dét er det ikke for mig! Jeg tror ikke på hverken ateisme eller teisme. Jeg tror ikke, vi mennesker har mulighed for "at gøre os kloge" her.
Det minder mig om et 7-800 år gammelt digt af Rumi:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder. Det er jo tydeligt, at du og jeg oplever verden på hver vores måde. Jeg respekterer din, og jeg håber, du også respekterer min.
Jeg er ganske meget enig med Jalal al-Din Rumi, og jeg oplever verden - og mig selv - som et kærtegn, jeg ikke ved - eller drister mig til at gætte på - hvor kommer fra Det føder kærlighed i mig - og så har jeg ikke behov for mere
M.v.h. Arne
|
|
|
|