1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Livskvalitet
|
ganske fine tanker om tingene
hvor meget grøde der er i det kristne trosliv og dets spiritualitet kan du orientere dig om her:
Ny Himmel
Friheden og forløsningen og ikke længere at være spærret inde vokser i takt med at Paulus får en renæssance
bliver læst og forstået påny
Paulus Frihedens og Åndens og Glæden og Kærlighedens Apostel og Tænkningens Skytshelgen - der var indædt modstander af trostvang og rettroenhed og græsk dogmatisk abstrakt filosofisk tænkning -
hvorfor - jo fordi for Paulus var Åndens Virkelighed uimodståelig og overvældende og umuligt at sætte spørgsmålstegn ved - så kraftigt manifesterede de første kristnes konkrete erfaringer med Ånden sig - det var levende og det smittede og det udenom lærersætninger og bogstaven 2 Kor 3 siger det så tydeligt
vil vi forstå kristendommen, urkristendommen, er det den gejst og begejstring - entusiasme = i Gud Væren - de åndelige åbenbaringer og inspirationer (ideer og tanker) og motivationer (billeder og syner) som Paulus omtaler i 1 Kor 2
når vi sover (den lille død) får vi skænket en ny dag med nye kræfter til dagen
når vi dør får vi skænket et nyt liv - Paulus lærer os at død for at få et helt nyt liv
Paulus's dåbsteologi er en dødsfalds transcendens begivenhed - her sætter vi spørgsmål ved vores liv og livsførelse
for Paulus gælder at vi skal lære at død før vores såkaldte død
hvis ikke vi dør som når vi sover, som når vi elsker, som når vi falder død om, så får vi ikke et nyt liv
alle disse dødsfald og falden død om som når vi smider os på sengen om aftenen eller i den seksuelle akt overgiver hengiver os til vores livs kærlighed eller som når vi bare ikke kan mere og falder død om - alle disse trancer findes i shamanisme og i pinsebevægelsen og andre lignende kristne evangeliske bevægelser -- og de er også meget tydelige at få øje på hos Paulus:
Så formaner jeg jer, brødre, ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende og helligt offer, der er Gud til behag – det skal være jeres åndelige gudstjeneste. Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne.
Paulus lærer os at GIVE SLIP - men det viser sig ikke at medføre selvløshed:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
|
|
|
|