1
registreret somo
15
gæster og
218
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Irritation - Indsigt - Forståelse
|
Hej Tikka.
Det er da fint nok at du tager dét op, at jeg ikke kan "elske alt og alle" uden indsigt og forståelse. Men hvem kan det? Ville det ikke være en overfladisk lalleglad holdning? Det vil jeg mene.
Tag f.eks. Josef Stalin og Adolf Hitler, dem kan jeg ikke uden videre elske. Er der nogen, der kan? Det tvivler jeg på. Hvad Adolf Hitler angår, ved jeg, at en psykolog, der efterfølger Sigmund Freud og Carl Gustav Jung: Alice Miller, har søgt at psykoanalysere Hitler v.hj.a. foreliggende data, og så vidt jeg ved, bløder det noget op på hadet til ham.
Så når jeg skriver, hvad du hæfter dig ved:
Endnu mere til WC'et - men herregud - når de nu er så trængende så er det jo netop et forsøg på at fatte, hvorfor de er så trængende. Jeg tror ikke det er rart at være så trængende - og at opfatte dét, er vel det første skridt mod indsigt, forståelse, medfølelse og i sidste ende - om muligt - kærlighed 
Dertil kommer jo så hele emnet: Arv - Miljø - Fri vilje.
Blind kærlighed til alt og alle - som du synes at advokere for - på mine vegne - også på dine egne vegne? - det tror jeg ikke på. Det kan jo heller ikke føre til aktiv kærlig hjælp og omsorg.
Håber, du forsøger at følge mig her - og fortæller mig - hvad du finder forkert.
M.v.h. Arne
|
|
|
|